Vuoden 1918 muistovuosi

08.05.2017 to 31.12.2018

Vuonna 2018 tulee kuluneeksi sata vuotta Suomen sisällissodasta. Tällä sivulla tiedotetaan Kanta-Hämeen alueella toimivien museo- ja kulttuurilaitosten järjestämistä tapahtumista, joissa muistellaan vuoden 1918 sotaa.

Vuoden 1918 sodan tapahtumat alkoivat Hämeenlinnassa 29.1. turkulaisten ja toijalalaisten punakaartilaisten saavuttua kaupunkiin. Väkivallanteot yleistyivät vasta sodan loppupuolella huhtikuussa, kun punaisten harjoittama terrori kiihtyi. Tilanne laukesi 26.4., kun valkoisten kutsumat saksalaiset joukot saavuttivat Hämeenlinnan. Vaikka vauriot kaupungissa olivat vähäiset, aiheutti saksalaisten tulitus Hämeenlinnan ulkopuolella mittavaa inhimillistä ja aineellista tuhoa. Varsinaisten sotatoimien päätyttyä tilanne ei kuitenkaan rauhoittunut, sillä valkoisten punaisia kohtaan tuntema viha purkautui vuorostaan punavankeihin kohdistuvana terrorina. Hämeenlinnaan perustettiin sodan jälkeen yksi Suomen suurimmista vankileireistä, jossa oli enimmillään lähes 12 000 punakaartilaista vangittuna.

Kuvat:
Ensimmäisessä kuvassa on saksalaisten tykki ja sitä ihmetteleviä kaupunkilaisia Hämeenlinnan torilla sen jälkeen, kun saksalaiset olivat vallanneet kaupungin.
Toisessa on tuhoutuneita rakennuksia rautatieaseman takana Hätilässä, kun punaisten räjähdevaunu räjähti asemanseudulla.
Kolmannessa kuvassa on kuvattu punavankeja linnankasarmin pihalla.

1918 - Kansalaissota asiakirjojen kertomana

Kansallisarkiston verkkonäyttely esittelee sotatoimiin liittyviä asiakirjoja sodan puhkeamisesta aina punaisen Suomen kansanvaltuuskunnan toiminnan päättymiseen huhtikuussa 1918. Viikoittain etenevässä näyttelyssä on kolme tarkastelunäkökulmaa: valkoisten ja punaisten lisäksi myös yksityisten ihmisten aikalaiskokemukset sodasta.

Kansalaissota asiakirjojen kertomana

Forssan museo järjestää muistovuoden teemaopastukset perusnäyttelyyn

Forssan historiaa 1 valkoisten ja 2 punaisten näkökulmasta.
Peräkkäiset opastukset pidetään kuukauden ensimmäisenä sunnuntaina 4.2., 4.3., 1.4. ja 6.5. klo 13 ja klo 14.

Museokeskiviikoissa 1918 -luentosarja, Hämeenlinna

Museokeskiviikot jatkuvat kevätkaudella vuoden 1918 tapahtumia käsittelevällä luentosarjalla 14.3.–25.4.2018. Tilaisuudet järjestetään keskiviikkoiltaisin klo 17.00 Museo Skogsterin seminaaritila Anderssissa, vapaa pääsy.

Ensimmäisenä Museokeskiviikkona 14.3. FT Tuomas Hoppu kertoo Suomen tiestä sisällissotaan. Seuraavana vuorossa on Hämeenlinnassa mainiosti tunnettu historioitsija FT Ilkka Teerijoki, joka esitelmöi Hämeenlinnan työvästöstä keväällä 1918. Sarja jatkuu maalis–huhtikuussa sisällissotaa eri näkökulmista lähestyvin aihein erittäin asiantuntevan luennoitsijakaartin voimin. Viimeisenä kullaan 25.4. emeritusprofessori Seppo Hentilää.

Hämeenlinnan kaupunginmuseon lisäksi kevätkauden Museokeskiviikkojen järjestelyissä ovat mukana 21.3. Hämeenlinnan työväenyhdistys ja 4.4. Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys.

Museokeskiviikkojen 1918-luentosarja 14.3.–25.4.2018
•14.3. Suomen tie sisällissotaan
 FT Tuomas Hoppu
•21.3. Punaista hallintoa, punakaarteja ja puolueettomuutta – Hämeenlinnan työväestö keväällä 1918
 FT Ilkka Teerijoki
•28.3. Sisällissodan vankileirien todellisuus ja muistot
 FT Sami Suodenjoki, Tampereen yliopisto
•4.4. Kohti sisällissotaa – sortokauden maanalainen vastarinta ja kansallisen kertomuksen murtumat
 kirjailija FT Minna Maijala
•11.4. Sisällissodan jälkeinen Suomi
 FT Marko Tikka, Tampereen yliopisto
•18.4. Pohjoinen Guernica – vuoden 1918 muistamisesta ja unohtamisesta
 FT Ulla-Maija Peltonen, SKS
•25.4. Miksi Saksa auttoi valkoisia sisällissodassa 1918?
emeritusprofessori Seppo Hentilä

Hämeenlinnan kaupunginmuseo