Häme Global tahtoo elinvoimaa koko maakuntaan

Suomea ei ole ilman kansainvälisyyttä. Olemme kansakunta joka elää kansainvälisyydestä, viennistä ja siitä riippuvasta hyvinvoinnista, Kanta-Hämeen maakuntahallituksen puheenjohtaja Tarja Filatov sanoi Hämeen liiton Tahto-seminaarissa tiistaina 29.8.2017.

Hän korosti kansainvälistymisen tahtoa. Se on Suomen menestyksen edellytys.

– Meillä on paljon sellaisia tahtojia, joiden mielestä Suomessa täytyisi laittaa rajat kiinni ja elää ikään kuin vain keskenämme. Jos se tahto on äänekäs, se kasvaa entistä suuremmaksi. Siksi on tärkeää, että tahtoa näkyy myös sillä puolella, missä Suomesta halutaan rakentaa kansainvälisempi, avoimempi ja suvaitsevampi yhteiskunta.

Suomea ei tunneta ulkomailla kovin hyvin

Kansainvälinen Häme oli Tahto-seminaarin keskeinen teema. Hämeen linnaan kokoontui idearikas joukko hämäläisiä vaikuttajia sekä vierailevia asiantuntijoita.

Suomi 100 –suurlähettiläs Pekka Huhtaniemi ulkoasiainministeriöstä esitteli Suomen juhlavuoden näkyvyyttä maailmalla.

– Juhlavuosi on Suomen maakuvan kärkihanke. Kyse on siitä, että Suomi tulisi nykyistä paremmin tunnetuksi maailmalla ja oikealla tavalla. Suomea ei tunneta ulkomailla kovin hyvin. Lohdullista on kuitenkin, että poliittiset päättäjät sekä talous-, liike- ja kulttuurielämän vaikuttajat tietävät Suomesta melko paljon, Huhtaniemi sanoi.

Häme Global: ideat, palvelut, tavat ja verkostot

Maakuntauudistus tuo maakunnille uusia tehtäviä, muun muassa yritysten kansainvälistymisen edistämisen. Uudistuksen innoittamana syntyi Häme Global, joka on uusi toimintatapa koko maakuntaan.

Ajatuksena on, että Häme Global voisi olla yhteinen kansainvälisen liiketoiminnan palvelujen, ideoiden, toimintatapojen ja verkostojen tarjotin. Hämeen yritykset ja muut toimijat voisivat hyödyntää valikoimaa omien tarpeidensa mukaan.

Onnistuessaan Häme Global voisi johtaa esimerkiksi kukoistavaan globaaliin bisnekseen, resurssien viisaampaan käyttöön ja laajaan kontaktiverkostoon.

– Meidän on tunnistettava omat osaamisalueemme ja rakennettava tulevaa vahvuuksien varaan. Kanta-Häme on esimerkiksi cleantechin vahvaa aluetta, mutta emme ole osanneet sitä kunnolla brändätä. Mutta päijäthämäläiset ovat, vaikka – anteeksi vaan! – me olemme siinä paljon parempia, maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen sanoi.

Ilman yrityksiä ei synny globaalia Hämettä

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen aloitti pyydetyt kommenttipuheenvuorot. Hän muistutti, että Häme Global tarvitsee yritysten näkökulmaa ja osaamista, jotta syntyy aidosti toimiva malli.

– Maakunnan vientiyritysten kärki täytyy saada mukaan, koska sen ympärille syntyisi hyvä rinki pk-sektorista, Eerikäinen totesi.

Samoilla linjoilla olivat Hämeen Yrittäjien toimitusjohtaja Juha Haukka ja kaupunkipolitiikan neuvonantaja Eero Holstila MDI:stä.

– Tehtävänjaon täytyy olla selvä: maakunta voi olla teknisen ja älyllisen infran mahdollistaja, mutta yritykset tekevät itse liiketoiminnan, Haukka sanoi.

Holstilan mukaan maakuntien ja kuntien kannattaa houkutella asukkaita Kanta-Hämeeseen – rakastumaan, asumaan ja yrittämään. Hän kehotti kantahämäläisiä tarraamaan kiinni muualta tulleisiin, etenkin opiskelijoihin ja opettajiin.

– Jokaista uutta korkeakouluopiskelijaa tulee käsitellä potentiaalisena uutena kantahämäläisenä. Vaikka hän lähtisi pois, hän tekee loppuelämänsä kunniakonsulin töitä Hämeen hyväksi, jos vain rakastui Hämeeseen, Holstila sanoi.

HAMKin rehtorin Pertti Puusaaren mukaan ulkomaalaisten opiskelijoiden määrä näkyy positiivisesti jopa ammattikorkeakoulun taloudessa.

– Olemme yksi Suomen menestyneimpiä osaamisen viejiä, mutta meille tullaan oppimaan tänne Hämeeseen. Olemme kouluttaneet muun muassa brasilialaisia professoreja, Puusaari kertoi.

Luonnonvarakeskus LUKEn asiakkuusjohtaja Jutta Kauppi kannusti Kanta-Hämettä rohkeuteen.

– Hämeessä ollaan hyviä! Olemme ihan rautaista porukkaa, mutta siitä ei tehdä kauheasti numeroa. Meidän pitäisi tulla paljon rohkeammin esiin, Kauppi kehotti.

Häme Global syventää tilannekuvaa

Alkukeskustelujen jälkeen Häme Global jatkuu tilannekuvan hahmottamisella. Verkoston jäsenet aikovat muun muassa tutustua kansainvälisiin bisnesmenestyjiin sekä kotimaassa että ulkomailla.

– Häme Global tarvitsee kunnianhimoisen vision, mutta myös riittävästi konkreettisia, pieniä askeleita matkan varrella. Missään tapauksessa emme ole tekemässä paperia, vaan toimivaa ja käytännöllistä toimintatapaa, maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen korosti.

Lisätietoja
Anna-Mari Ahonen, maakuntajohtaja, puh. 050 572 0945, anna-mari.ahonen(a)hame.fi