Häme goes ja turisti comes

Hämeen matkailuun syntyy uutta intoa ja yhteistyötä maakunnallisella foorumilla.

Innostunut joukko Hämeen matkailualan toimijoita ideoi uusia yhteistyön ja markkinoinnin tapoja. Matkailuosaajien kokoajana ja voimauttajana toimi Hämeen liiton Go Häme –matkailufoorumi. Se järjestettiin toista kertaa keskiviikkona 9.11.2016.

Hämeen liiton aluekehitysasiantuntijan Minna Takalan mukaan Suomella ja Hämeellä on ensi vuonna herkullinen tilaisuus tavoittaa kansainvälisiä turisteja. Arvostettuja matkailuoppaita julkaiseva Lonely Planet valitsi Suomen maailman kolmanneksi parhaaksi matkakohteeksi ensi vuonna. Listalla on kaikkiaan 10 maata, joiden joukossa Suomi on ainut eurooppalainen maa.

Avainsana on yhteistyö. Vain kimpassa voidaan saavuttaa riittävää näkyvyyttä. Takalan mukaan on tärkeää tehdä yhteistyötä myös matkailuhankkeissa.

– Meillä olisi mahdollisuus saada enemmänkin hankerahoitusta. Esimerkiksi Päijät-Häme on saanut EU:n maaseuturahastosta jo 1,3 miljoonaa euroa ja Kanta-Häme vasta noin 700 000 euroa.

Uusia toimintatapoja

Maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen näki digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin positiivisena mahdollisuutena.

– Hämeen alueella saavutettavuus on äärimmäisen tärkeää ja kaikki siihen liittyvät uuden tekemisen tavat. Olemme muodostamassa kokonaista digitaalista alustaa, joka ulottuu Helsingistä Tampereelle, ja sen päälle voi rakentaa omia palveluja.

Mentaalivalmentaja Jouko Mikkola opasti yhteistyöhön ja vahvuuksien tunnistamiseen.

– Yhteistyön täytyy tulla luonnostaan. Sitä ei voi väkisin ulkopuolelta tuoda, vaan se syntyy yhteisen hyvän näkemisestä ja muille antamisesta.

Lopen kunnan kehittämispäällikkö Jyrki Käki muistutti, että yhteistyö vaatii ennen kaikkea matkailualan yrittäjien innostusta. Kunnat, maakuntaliitto ja muut julkiset toimijat luovat vain edellytyksiä.

– Yrittäjät ja yrittäjäverkostot tarvitsevat aitoa tahtoa uuden tekemiseen. Toivon ja uskon, että yrittäjät löytävät todellisen yhteistyön.

Verkostoja ja innostumista

Karita Toivanen Petäys Resortista kiitteli Go Hämettä yrittäjien saamisesta yhteen, yhteistyön käynnistämisestä ja innostamisesta. Samoilla linjoilla oli Jouni Taipale Veistämö Oy:stä.

– Parasta on, että Go Häme –foorumissa pääsee näkemään alan ihmisiä ja oppii tuntemaan eri persoonia. Verkostot laajenevat ihan kuin itsestään, Taipale sanoi.

Lisätietoja:
Minna Takala, aluekehitysasiantuntija, Hämeen liitto, 050 526 4648, minna.takala@hame.fi

Go Häme –matkailufoorumi

• Hämeen liiton kokoama yhteistyöfoorumi.
  • Tavoitteena on edistää Kanta-Hämeen vetovoimaisuutta, hämäläistä matkailutoimintaa, kasvua ja kansainvälistymistä sekä kutsua kaikki matkailun kehittämisestä kiinnostuneet toimijat mukaan uuden yhteisen toimintatavan kehittämiseen.
  • Toinen Go Häme –tapaaminen järjestettiin Hämeen linnassa keskiviikkona 9.11.2016.