Hannele Pokka kehotti maakuntia valmistautumaan aluehallinnon uudistuksiin

Kanta-Hämeen vuoden viimeinen maakuntavaltuusto sai pohdittavaa.

Ympäristöministeriön kansliapäällikkö Hannele Pokka oli kutsuttu Kanta-Hämeen maakuntavaltuuston vuoden viimeiseen kokoukseen kertomaan ajankohtaisista asioista.

Pokka kehotti kantahämäläisiä pohtimaan jo nyt, mitä aluehallinnon tehtäviä maakunta voisi jatkossa hoitaa ja miten. Itsehallintoalueiden tehtävistä on tulossa päätös tammikuussa 2016.

– Näen, että uusille itsehallinto-organisaatioille tulee paljon viranomaistehtäviä, jotka on aikaisemmin hoitanut valtio tai joku muu. Se vaatii päteviä ja kovia osaajia. Niitä tehtäviä ei voi hoitaa edunvalvontaperiaatteella, Pokka sanoi.

Lupien hakeminen ja kaavoitus nykyistä sujuvammiksi

Hannele Pokka kertoi ympäristöministeriössä käsittelyssä olevista ajankohtaisista uudistuksista.

Esimerkiksi ympäristönsuojelun osalta ollaan siirtymässä luvista kevyempään menettelyyn, rekisteröitymiseen. Muutoksenhakuoikeus on tarkoitus laajentaa myös maankäyttö-, rakennus- ja vesilakiin.

Lisäksi lupa-anomuksia yritetään jatkossa käsitellä nopeammin ja selkeämmin. Pokan mukaan tausta-ajatuksena on, että viranomaisilla juoksuttamisen asemasta viranomaiset juoksisivat luvan saamiseksi.

Ympäristöministeriössä valmistellaan lisäksi maakuntakaavojen vahvistumismenettelystä luopumista. Hallituksen esitys on jo eduskunnassa.

– Ympäristöministeriö antaisi edelleen neuvoja ja konsultointia, muttei enää vahvistaisi maakuntakaavoja, eli maakuntavaltuuston päätöksestä valitettaisiin hallinto-oikeuteen, Pokka selvitti.

Hannele Pokan esitys

Esimerkiksi ely-tehtävät sopivat maakunnalle

Maakuntajohtaja Timo Reinan ajankohtaiskatsauksessa pohdittiin muun muassa tulevaa aluehallintouudistusta. Jos nykyisiä valtion tehtäviä hoidetaan jatkossa alueilla, vastuunjaolla on merkitystä.

– Esimerkiksi iso osa ely-keskusten tehtävistä on pitkälti sukua sille, mitä maakuntahallinto jo tekee. Alueiden kehittymisen kannalta olisi parempaa ja kustannustehokkaampaa, jos näitä päätöksiä tehtäisiin samojen seinien sisällä, Reina sanoi.

Reina piti tärkeänä Kanta-Hämeen sijainnin huomioon ottamista. Maakunta sijaitsee keskellä kasvavaa Suomea. Reinan mukaan Helsingin ja Tampereen väliin tarvitaan vahva ympäri vuorokauden päivystävä sairaala.

– Meillä on hyvä työvoiman saatavuus sekä lääkäreissä että hoitajissa, ja se ei ole vähäinen asia. Meillä on paljon päivystysosaamista ja lisäksi palvelurakenne on kohtuullisen kustannustehokas.

Reina muistutti myös, että Kanta-Hämeen väestö kasvaa ennusteiden mukaan. Lisäksi maakunnallinen sote-valmistelu on hyvässä vauhdissa.

– Meillä ei ole sotessa kantokykyyn liittyviä tukeutumistarpeita, mutta yhteistyötä ja työjakoja toki tarvitsemme.

Maakuntahallituksen puheenjohtajaa Iisakki Kiemunkia ilahdutti Kanta-Hämeen yksimielisyys sote-asiassa. Hän kannusti etenemään konkretian tasolle, jotta sote-uudistuksen säästöistä päästäisiin hyötymään etupainotteisesti.

Maakuntakaavan uudistus alkaa ripeästi

Maakuntavaltuusto päätti käynnistää Kanta-Hämeen maakuntakaavan kokonaisuudistuksen ja maakuntakaava 2040 laatimisen. Kaavaluonnos pyritään saamaan nähtäville ensi vuoden lopulla.

– Kaavaluonnos mahdollistaa konkreettisen vuoropuhelun ja keskustelun – siksi valmistelussa on nähty, että valmisteluaineistolla ja luonnoksella on hyvä tulla ulos melko varhain, suunnittelujohtaja Heikki Pusa Hämeen liitosta sanoi.

Kanta-Hämeen maakuntakaavan 2040 erityisenä tavoitteena on toimia maakunnan kehittämisen strategisena asiakirjana. Se on pitkän tähtäimen maankäytön suunnitelma, joka astuessaan voimaan korvaa Kanta-Hämeen nykyisen maakuntakaavan ja voimassa olevat vaihemaakuntakaavat.

Kulttuuritunnustus AP Sarjannolle

Hämeen liiton vuoden 2015 kulttuuritunnustuspalkinnon sai lauluntekijä, laulaja, toimittaja ja kulttuurivaikuttaja AP Sarjanto. Raati kiitteli Sarjantoa muun muassa erinomaiseksi ja pyyteettömäksi kulttuurivaikuttajaksi. Mies tunnetaan ennen kaikkea AP-klubista, joka syntyi 10 vuotta sitten Albertin Kellariin. AP Sarjannon haastattelu on luettavissa maanantaina 23.11.15 julkaistusta Tahto-lehdestä.

Maakuntavaltuusto hyväksyi Hämeen liiton toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2016–2018 ja talousarvion vuodelle 2016.

Vuoden 2016 toiminnassa keskeisiä asioita ovat muun muassa aluehallinnon uudistus ja sote-uudistus, maakuntakaavan kokonaisuudistus ja 100 vuotta vuonna 2017 täyttävän itsenäisen Suomen juhlavuoden maakunnan tapahtumien koordinoijana toimiminen.

LUE lisää Tahto-lehdestä

Fakta

Maakuntavaltuusto kokoontui maanantaina 23.11.2015 Kiipulasalissa Janakkalan Turengissa

Timo Reina, maakuntajohtaja, puh. 040 555 8458