Uutisiamme

Hämeen maakuntahallituksen päätökset 21.8.2017

Hämeen maakuntahallitus käsitteli ylimääräisessä kokouksessaan muun muassa sote- ja maakuntauudistuksen valmistelua Kanta-Hämeessä ja asetti Kanta-Hämeen väliaikaisen valmistelutoimielimen, nimitti edustajan Itämeren alueen yhteistyöverkoston vuosikonferenssiin ja käynnisti AIKO-rahoituksen jatkuvan haun pienille kokeiluhankkeille.

Kokous oli samalla vanhan maakuntahallituksen viimeinen. Uusi maakuntahallitus kokoontuu ensimmäisen kerran syyskuussa.

Maakuntajohtajan blogi: Muutosvalmistelu ei pysähdy

Kesä kääntyy vääjäämättä kohti syksyä. Viimeisetkin ruskettuneet lomalaiset on pian saatu pyydystettyä takaisin sorvin ääreen. Kesät tapaavat olla uutisvirran suhteen niukkaa aikaa, mutta tänä vuonna tilanne oli toinen. Poliittista draamaa nähtiin sen verran, että uutisilla olisi helposti korvannut keskipaksun kesälomadekkarin. Kesäkuinen hallituskriisi oli terve muistutus siitä, että politiikassa yllättävätkin juonenkäänteet ovat mahdollisia.

Häme-ohjelman valmistelu etenee

Häme-ohjelman valmistelu etenee suunnitellusti, ja maakuntavaltuusto hyväksyy ohjelman marraskuun kokouksessa.

Häme-ohjelma –nimeä kantava maakunnan suunnittelu käsittää maakuntasuunnitelman 2040 ja maakuntaohjelman 2018–2021. Maakuntasuunnitelmassa linjataan maakunnan kehittämisen tavoitteita pitkällä aikavälillä ja maakuntaohjelma keskittyy lähiajan kehittämisen strategisiin valintoihin. Maakunnan kehittämisen visiona on, että ihmiset haluavat ja voivat tehdä työtä, asua ja viihtyä Hämeessä.

Hämeessä juhlitaan innokkaasti satavuotiasta Suomea

Kanta-Hämeessä satavuotiasta Suomea juhlitaan yli 300 hankkeen voimin. Olemme valtakunnallisesti jo kolmanneksi innokkaimpia juhlijoita. Kiitos hämäläiset!

Katso tapahtumia kuntien omilta verkkosivuilta, Hämeen liiton Suomi100-sivulta ja Facebookista.

Hulahula Suomi 23.6. klo 22

Enää neljä päivää aikaa! Tanssitaan Suomi maailman kartalle juhannusaattoiltana #Yhdessä!

Maakuntauudistuksen valmistelu jatkuu

Valtakunnan politiikan tapahtumista huolimatta sote- ja maakuntauudistuksen valmistelu jatkuu. Muutosjohtaja Pauli Harjun viesti muutosjohtajien verkoston kokouksessa oli selkeä: ”Hallituksen esitysten käsittely eduskunnassa jatkuu normaalisti – hallituksen vaihtumisesta huolimatta”. Samoin virkamiesvalmistelu jatkuu, sekä ministeriöissä että maakunnissa.

Eduskunnassa etenee myös lisätalousarvio, jonka mittaluokka on merkittävä, ja joka mahdollistaisi valtion kautta tulevan rahoituksen käytön sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun 1.7. alkaen.

Hämeen yhteistyöryhmän päätökset 5.6.2017

Hämeen yhteistyöryhmä kokoontui 5.6.2017 käsittelemään Kanta-Hämeessä vuonna 2017 rahoitettavia Kestävää kasvua ja työtä 2014 ̶ 2020 Suomen rakennerahasto-ohjelman hankkeita. Kokous oli Hämeen yhteistyöryhmän toimintakauden viimeinen. Uusi yhteistyöryhmä aloittaa syksyllä 2017.

Yhteistyöryhmän puoltamat kahdeksan hanketta käyttävät yhteensä 1 530 000 euroa EU- ja valtion rahoitusta. Hämeen liitolta rahoitettavaksi haetut EAKR-hankkeet yhteensä n. 900 000 euroa:

Hämeen liitto etsii nuorisoedustajaa Itämeren alueen maakuntien nuorisoverkostoon

Oletko 16-22vuotias innostunut, kansainvälisistä ja yhteiskunnallisista asioista kiinnostunut nuori, jolla on sujuva englanninkielen taito? Omaat reippaan otteen, avoimen mielen ja olet hämäläinen?

Vastasitko kyllä? Olet etsimämme henkilö!

Tarjolla on huikea mahdollisuus päästä mukaan kansainväliseen toimintaan, kun Hämeen liitto etsii yhtä nuorta Kanta-Hämeen maakunnan edustajaksi mukaan Itämeren alueen maakuntien nuorisoverkostoon.

Sivut