Itämeren alueen verkostossa yhteistyötä tullaan tarvitsemaan jatkossakin

Euroopan rakennerahastosta saatavan rahoituksen taso tullee olemaan nykyistä alhaisempi vuoden 2020 jälkeen ja suorien tukien sijaan painotus saattaa olla lainoissa ja takauksissa. Keskeisenä osana Euroopan unionin koheesiopolitiikkaa ovat alueiden välisen yhteistyön ohjelmat.

Itämeren alueen maakuntien verkoston (Baltic Sea States Subregional co-operation, BSSSC) hallitus kokoontui 9.2.2017 Brysselissä ensimmäistä kertaa uuden puheenjohtajan Roger Rybergin johdolla. Kokouksessa keskusteltiin erityisesti EU:n tulevan rakennerahastokauden mahdollisuuksista. BSSSC:n hallituksen hyväksymän kannanoton mukaan rakennerahastotyökalujen tulee olla jatkossakin Etelä-Suomen kaltaisten kehittyneiden alueiden käytettävissä.

Aluekehityskomissaari Cretun kabinettipäällikkö Nicola de Michelis totesi alustuksessaan, että EU:n koheesiopolitiikkaa tarvitaan jatkossakin, mutta se kaipaa uudenlaista ajattelua. Hämeen liiton Matti Lipsanen esitteli kokouksessa EU:n Itämeren alueen ohjelman etenemistä.

BSSSC:n vuotuinen konferenssi järjestettiin syksyllä 2016 Hämeenlinnassa (katso video). Uudenmaan liitto ja maakuntajohtaja Ossi Savolainen luovuttivat puheenjohtajuuden vuoden vaihteessa norjalaisille. Suomea edustaa toisella hallituspaikalla Hämeen liiton Iisakki Kiemunki.

Iisakki Kiemunki luovutti Brysselin kokouksessa BSSSC:n lipun seuraavan konferenssin Potsdamissa järjestävän Brandenburgin osavaltion edustajalle, Reiner Kneifel-Haferkampille.

Lisätiedot: Hämeen liitto, Matti Lipsanen, p. 050 506 0697

Tutustu BSSSC:n nettisivuihin.

Mikä koheesiopolitiikka?

• Koheesiopolitiikan pohjalta Euroopassa toteutetaan satojatuhansia hankkeita, jotka rahoitetaan Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR), Euroopan sosiaalirahastosta (ESR) ja koheesiorahastosta.
  • Kanta-Hämeen hankkeista päättävät Hämeen liitto ja Hämeen ELY-keskus.
  • Ajatuksena on myös edistää aiempaa tasapainoisempaa ja kestävämpää alueellista kehitystä.
  • Lisätietoja Euroopan komissiosta http://ec.europa.eu/