Kanta-Hämeen maakunnallinen nuorisovaltuusto valitsi puheenjohtajiston

Torstaina 14.12.2017 tehtiin historiaa, kun Kanta-Hämeen ensimmäinen maakunnallinen nuorisovaltuusto järjestäytyi alueen nuorisovaltuutettujen toimesta. Kokouksessa 17 nuorisovaltuutettua eripuolelta Kanta-Hämettä vahvistivat maakunnallisen nuorisovaltuuston kooksi maksimissaan 19 nuorta. Paikkojen jako tehdään porrastetusti kuntien asukasluvun perusteella.  Samalla nuoret hyväksyivät toimintasäännön ja valitsivat puheenjohtajiston. Kokouksen avasivat nuoret hämäläiset valtuutetut Anni Puntila Hämeenlinnasta ja Jere Mattila Riihimäeltä.

Puheenjohtajaksi valittiin äänestyksen jälkeen 17-vuotias Minja Sulonen Humppilasta. Humppilan nuorisovaltuuston puheenjohtajana toimiva Sulonen haluaa panostaa erityisesti nuorten hyvinvointiin sekä monimuotoisuuteen.

“Pidän tärkeänä erilaisuutta ja aitoutta. On tärkeää, että maakunnallinen nuorisovaltuusto edustaa nuoria ympäri Kanta-Hämettä", Sulonen sanoo.

Varapuheenjohtajat Ypäjältä ja Hämeenlinnasta

Varapuheenjohtajakisaan ilmoittautui neljä nuorta. Tiukan äänestyksen jälkeen ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Ypäjän nuorisovaltuuston puheenjohtaja Eetu Niemi, 17,  ja toiseksi varapuheenjohtajaksi 16-vuotias Lilli Matveinen Hämeenlinnan nuorisovaltuustosta.

“Maakunnallisen nuorisovaltuuston tulee kuulla kaikkia alueen nuorisovaltuustoja ja -valtuutteja tasapuolisesti. Meidän pitää pyrkiä aidosti osallistamaan myös nuoria, jotka eivät kuulu nuorisovaltuustoihin”, Niemi linjaa.

Matveinen nostaa tärkeäksi aidon vaikuttamisen sekä näkyvyyden. “Maakunnallisen nuorisovaltuuston tulee päästä aidosti osallistumaan maakunnan valmisteluun. Meidän pitää myös jakaa tietoa nuorille ja tehdä näin maakunnallista nuorisovaltuusto tutuksi.”

Maakunnallisen nuorisovaltuuston varsinainen työ alkaa alkuvuodesta 2018 ensimmäisen kokouksen merkeissä. Silloin uudet valtuutetut saavat muun muassa perehdytystä sote- ja maakuntauudistukseen.

Kanta-Häme on mukana Suomen Nuorisovaltuustojen Liiton hankkeessa. Keväällä 2017 alkanut Maakunnallisten nuorisovaltuustojen perustamis- ja kehittämishanke auttaa maakuntia perustamaan hallituksen maakuntalakiesityksen mukaiset maakunnalliset nuorisovaltuustot nuorten väyliksi vaikuttaa maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun.

(Kuvassa vasemmalta: ensimmäinen varapuheenjohtaja Eetu Niemi, puheenjohtaja Minja Sulonen ja toinen varapuheenjohtaja Lilli Matveinen)

Maakunnallisen nuorisovaltuuston jäsenet

Herkko Korhonen, Hattula
Oskari Lehtiniemi, Hausjärvi
Minja Sulonen, Humppila
Silja Tast, Hämeenlinna
Eero Roslander, Hämeenlinna
Saara Ojanperä, Hämeenlinna
Aatu Pulkkinen, Hämeenlinna
Lilli Matveinen, Hämeenlinna
Myrsky Penttinen, Janakkala
Siiri Vainikka, Janakkala
Henrika Alén, Jokioinen
Helmi Pajari, Riihimäki
Olivia Mäenpää, Riihimäki
Neea Simovaara, Riihimäki
Onni Lintukorpi, Tammela
Eetu Niemi, Ypäjä

Forssa ja Loppi ilmoittavat jäsenensä alkuvuodesta 2018.

Lisätietoja:
Minja Sulonen
045 124 4421, minja.sulonen@gmail.com

Eetu Niemi
045 326 4188, eety1282@gmail.com

Lilli Matveinen
044 2300 733, lilli.matveinen@hotmail.fi

Oma Häme
Projektisuunnittelija (Lapsi- ja perhepalvelut) Liisa Jormalainen
050 524 8001, liisa.jormalainen@hame.fi

Maakunnallisten nuorisovaltuustojen perustamis- ja kehittämishankkeen projektipäällikkö Aleksi Koivisto, 050 468 0035, aleksi.koivisto@nuva.fi