Tahtoa, hullunrohkeutta ja aitoa yhteistyötä

Maakunnan vetovoiman lisääminen vaatii aitoa yhteistyötä, positiivisuutta, tahtoa ja jopa hullunrohkeutta.

Tähän tulokseen tultiin Kanta-Hämeen vetovoimapäivässä Forssassa keskiviikkona 11.5.2016.

Keskustelun pohjana oli Hämeen liiton teettämä Kanta-Hämeen Muuttoliikeselvitys, jonka mukaan Kanta-Hämeen vetovoima on hiipunut hieman viimeisten 2–3 vuoden aikana.

– Kanta-Häme on mahtava arkiasumisen paikka, mutta onko hieman liian tossukka maakunta? Nyt tarvitaan draivia ja kasvupolitiikkaa, kehotti Muuttoliikeselvityksen laatineen MDI:n kehitysjohtaja Janne Antikainen.

Kanta-Hämeen väkiluku kasvoi vuosina 2000–2015 yhteensä 5,7 prosenttia. Se on suhteellisesti vähemmän kuin useimmissa naapurimaakunnissa. Koko maassa väestö kasvoi 5,9 prosenttia. Erityisen heikkoa väestönkehitys oli Forssan seudulla, jossa väestö väheni 5,4 prosenttia. Vuonna 2015 Kanta-Hämeen muuttotappio oli määrällisesti suurin vuoden 1970 jälkeen.

– Tehkää kaikkenne, jotta opiskelijat palaisivat tänne takaisin. Kanta-Hämeestä pois muuttaneista opiskelijoista 80 prosenttia vastasi, että voisi harkita muuttavansa takaisin, Antikainen vinkkasi.

Hämeen maakuntajohtaja Timo Reina kiitteli Muuttoliikeselvitystä maan parhaiden asiantuntijoiden perusteelliseksi työksi.

– Se ei saa jäädä pölyttymään hyllylle tai hukkua faileihin, vaan nyt sen hyödyntäminen vasta alkaa, Reina korosti.

Hämeen liitto analysoi seuraavaksi selvityksen tarkasti, ja sen pohjalta valmistellaan toimenpiteitä, jotka näkyvät muun muassa kehittämishankkeissa ja aluemarkkinoinnissa.

– Selvitys on maakunnan yhteistä omaisuutta ja siinä on paljon ajattelemisen ja tekemisen aineksia myös kunnille, kehittämisyhtiöille, oppilaitoksille, yrittäjäjärjestöille sekä kaikille maakunnan vetovoiman eteen työskenteleville. Vain tiivistyvällä ja uudistuvalla yhteistyöllä selvityksen esille nostamiin haasteisiin on mahdollista vastata vaikuttavalla tavalla, Reina muistuttaa.

Tutustu Muuttoliikeselvitykseen täällä.

Paneelikeskusteluissa etsittiin Hämeen tarinaa

Vetovoimapäivän paneelikeskusteluissa peräänkuulutettiin aktiivista yhteistyötä maakunnan vetovoiman lisäämiseksi.

– Nyt tarvitaan sellaista hullunrohkeaa visiönäärisyyttä! Asuinpaikan valinnassa ratkaisee ennen kaikkea työpaikka, forssalainen viestintäsuunnittelija Johanna Talikainen sanoi.

Tammelan kunnanjohtajan Kalle Larssonin mielestä nuoret aikuiset eivät kyttää veroprosenttia tai palveluverkkoa valitessaan asuinpaikkaansa.

– Uutta sukupolvea kiinnostaa, mitä seudulla tapahtuu työajan ulkopuolella: onko siellä pöhinää ja näkyykö se sosiaalisessa mediassa, nykyajan kyläyhteisössä, Larsson sanoi ja korosti kulttuuritarjonnan merkitystä vetovoimatekijänä.

Etelä-Hämeen Osuuspankin toimitusjohtaja Mika Helin peräänkuulutti Hämeen yhdistävää tarinaa.

– Meiltä puuttuu meidän tarina, joka kertoisi mitä me olemme. Siihen liittyy halu, ylpeys ja dynamiikka, Helin sanoi.

Laulaja Heidi Kyrö ehdotti, että Hämeen omaa tarinaa voitaisiin rakentaa esimerkiksi seuraamalla erilaisia kantahämäläisiä perheitä vuoden ajan.

Tuleeko Hämeestä Keskuspuisto?

Hevosurheilu-lehden päätoimittaja Jussi Lähde visioi puheenvuorossaan maailman parhaan Hämeen rakennuspalikoita. Hän ennusti, että 50 vuoden päästä suomalaiset tulevat asumaan yhdessä kaupungissa, jonka yhdistävät raiteet. Kaupunki rakentuu Turusta, Tampereesta ja Helsingistä.

– Toivon, että Kanta-Hämeestä tulee kaupungin Keskuspuisto, joka halutaan pitää sellaisena kuin se on. En halua tästä ulkomuseota, vaan palvelukeskuksen niille ihmisille, jotka haluavat viettää liikunnallista elämäntapaa. Hoitakaa oma järvialue sellaiseksi, että siellä voi nauttia ja liikkua, jotta maailmalta tulevat ihmiset voivat nähdä Järvi-Suomen kolmen vartin päässä Helsingistä, Lähde kehotti.

Timo Reina, maakuntajohtaja, puh. 040 555 8458, timo.reina@hame.fi

Katso myös:

Tyhjeneekö Kanta-Häme, sammuttaako viimeinen valot? 10 vastausta kantahämäläisestä muuttoliikkeestä, Yle Häme

Jussi Lähde piiskaa suomalaista palvelukulttuuria – "Häme, tehkää tästä eteläisestä erämaasta helsinkiläisten keskuspuisto", Yle Häme

Työ, toimiva arki ja lisäksi jotain kivaa - Kanta-Häme houkuttelee uusia asukkaita mielikuvilla, Hämeen Sanomat

Forssan seutu on sukeltanut syvälle, Forssan lehti