Väliaikaishallinnon kokoonpanosta päästiin sopimukseen

Hämeen liiton johtamat neuvottelut väliaikaishallinnon asettamisesta tulevalle Kanta-Hämeen maakunnalle ovat edenneet rakentavasti ja vauhdilla. Jo toisessa neuvottelussa 21.3. päästiin sopimukseen väliaikaishallinnon kokoonpanosta:

Varsinainen jäsen Varajäsen
Hämeenlinna Hämeenlinna
Janakkala Hattula
Riihimäki Hausjärvi
Loppi Riihimäki
Forssa Forssa
Jokioinen Tammela
Hämeen liitto Hämeen liitto
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri
Kanta-Hämeen pelastuslaitos Kanta-Hämeen pelastuslaitos
Hämeen ELY-keskus Hämeen ELY-keskus
Hämeen TE-toimisto Hämeen TE-toimisto

Seutujen asukasluvut huomioidaan siten, että väliaikaishallinnon mahdollisessa äänestystilanteessa Hämeenlinnan seudulla on kolme ääntä, Riihimäen seudulla kaksi ja Forssan seudulla yksi ääni. Henkilöstöllä on kolme edustajaa varaedustajineen puhe- ja läsnäolo-oikeuksin. Väliaikaishallinnolle perustetaan myös poliittinen seurantaryhmä.

Neuvotteluryhmän seuraavassa kokouksessa huhtikuussa sovitaan lopullisesta kokoonpanosta henkilöineen. Toukokuussa kaikki neuvotteluissa mukana olevat tahot tekevät virallisen, yhtäpitävän päätöksen väliaikaishallinnosta. Maakuntahallitus päättänee väliaikaishallinnon asettamisesta kesäkuussa 2017.

Lisätiedot:
Hämeen liitto, Anna-Mari Ahonen, maakuntajohtaja, p. 050 572 0945

FAKTA:
Uudet maakunnat perustetaan suunnitellun aikataulun mukaan 1.7.2017. Ennen ensimmäisiä maakuntavaaleja ja uuden maakuntavaltuuston ja -hallituksen nimeämistä tammikuussa 2018 päätökset maakunnan puolesta tehdään väliaikaishallinnossa. Maakuntien perustaminen ja väliaikaishallinnon asettaminen tapahtuu sote- ja maakuntauudistuksen voimaanpanolain nojalla.

Kanta-Hämeen sote- ja maakuntauudistus: www.omahame.fi