Elinvoimakatsaus: Elokuussa työllisyystilanne oli hyvä, mutta muuttotappiota tuli runsaasti

Talouden näkymät ovat syksyn edetessä heikentyneet, mutta ainakaan vielä tämä ei ole vaikuttanut työllisyyslukuihin. Elokuun osalta työllisyystilanne Kanta-Hämeessä oli hyvä ja se on kehittynyt kaikilla maakunnan seuduilla vuoden takaiseen verrattuna.

Koko Kanta-Hämeen työttömyysaste oli 8,3 % ja seutukunnittain tilanne jakautui seuraavasti: Hämeenlinnan seutu 8,6 %, Forssan seutu 8,4 % ja Riihimäen seutu 7,8 %.

Loppi paras kunnista työllisyystilanteen osalta

Kuntien välisessä vertailussa paras työllisyystilanne elokuussa oli Lopella, jossa työttömyysprosentti oli ainoastaan 5 %. Toiseksi paras tilanne oli Hattulassa 5,2 %:lla. Korkein työttömyysaste oli Forssassa 9,9 %.

Avoimia työpaikkoja Kanta-Hämeessä on edelleen runsaasti tarjolla. Elokuussa avoinna oli 4 950 paikkaa, mikä on yli 15 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Eniten kysyntää on hoivapalvelun ja terveydenhuollon työntekijöistä. Myös kaupan ala ja rakennusala rekrytoivat edelleen aktiivisesti.

Maakunnan väkiluku supistui elokuussa 112 henkilöllä

Muuttotappiota tuli elokuussa runsaasti, kun maakunnasta poismuuttaneita oli 50 ihmistä enemmän kuin tulomuuttajia. Muuttovoittokuntia olivat Hämeenlinna (+67), Tammela (+14) ja Forssa (+13). Muuttotappiota kertyi eniten Riihimäellä (-61).

Luonnollinen väestönkehitys on edelleen negatiivinen ja tämä osaltaan vaikuttaa väkiluvun vähentymiseen. Syntyneitä oli 119 ja kuolleita 196, joten maakunnan luonnollinen väestönkehitys oli -77. Janakkala oli ainoa kunta, jossa syntyneitä (17) oli enemmän kuin kuolleita (11).

Elokuun Elinvoimakatsaukseen voi tutustua tästä:

Katsaus löytyy myös Hämeen liiton sivuilta: Kanta-Hämeen Elinvoimakatsaus