• Suomi
  • Русский
  • Svenska

Luontomaakunta

Hämäläinen luonto on kaunista, rikasta ja monipuolista kasveineen, eläimineen, vesistöineen ja jokineen. Myös hämäläinen maaseutu on säilyttänyt elinvoimaisuutensa.

DigiTrail - digitaalinen oppaasi luontoreiteillä

Puhtaat ja runsaat metsät sekä tuhannet järvet ovat suuri ylpeydenaihe Suomessa. Luonto on vaihtelevaa ja rikasta, monipuolista kasveineen ja eläimineen sekä rauhoittavaa vesistöineen. Kanta-Hämeessä luonto on läsnä kaikkialla, myös kaupunkien keskustoissa. Hyvän sijaintinsa ansiosta Kanta-Hämeeseen on helppo tulla – vain noin tunnin matkan päässä Suomen suurimmista kaupungeista: Helsingistä, Tampereelta, Turusta ja Lahdesta. Kanta-Häme sopiikin erinomaisesti niin päivän vierailukohteeksi, kuin muutaman päivän retkikohteeksi.

Näillä sivuilla esittelemme eritasoisia luontoreittejä patikointiin, historiallisen Hämeen Härkätien pyöräilyyn sekä kauniita järvireittejä melontaan. Reittien yhteydessä olevien kuvauksien ja luokituksien avulla on helppo valita sopivin kohde luontoelämykselle Kanta-Hämeessä.

Hämeen Lähikalapiiri

Hämeen Virkistysalueyhdistys
Hämeen virkistysalueyhdistyksen tarkoituksena on turvata ja kehittää sekä maakunnan oman väestön että tänne suuntautuvien ihmisten virkistysmahdollisuuksia, säilyttää ja vaalia maakunnan luonnon ja maiseman omaleimaisuutta.
Suomen Virkistysalueyhdistykset

The best hikes in Tavastia
- Trails for easy leisure hiking. Esitteessä esitellään 17 lyhyehköä ja helppoa retkeilyreittiä Kanta-Hämeen alueelta.

Hämeen Härkätie / Suomen Luonto
Hämeen Härkätie huokuu historiaa-video

Luontoon.fi
Luontoon.fi antaa ajantasaiset tiedot kansallispuistojen ja muiden Metsähallituksen retkikohteiden palveluista. Retkeile ja virkisty upeissa luontokohteissa!

Matkailumaakunta

Retkipaikka.fi
Retkipaikka on Suomen suosituin outdoor- ja luontomatkailublogi, joka syntyy 43 kirjoittajan ja kuvaajan yhteistyöllä. Retkipaikka sai alkunsa, kun huomasimme, että ihmiset tuntevat harvoin edes lähimpien metsien kätkemät luontokohteet, vaikka siellä olisi odottamassa vaikka minkälaisia elämyksiä. Haluamme tuoda niitä esiin ja kannustaa ihmisiä kokemaan luontoelämyksiä oman esimerkkimme avulla. Vaikka Retkipaikka on ennen kaikkea lähiretkeilyn asialla, välillä piipahdamme myös kauempana.

Siirtolapuutarhat

Kantolanniemen siirtolapuutarha siirtolapuutarha sijaitsee Hämeenlinnassa Vanajaveden rannalla Kantolanniemen kärjessä.

Aulangon siirtolapuutarha - Ruusulaakso Vapaa-ajan tai etätyön viettopaikka Aulangon rantamaisemissa

Suurisuo - Janakkalan luontoa parhaimmillaan!
Suurisuon luonto on monipuolista. Suon laiteilla on korpia ja mäntyrämeitä. Keskiosa on avosuota, suotyyppeinä on ravinteikkaita letto- ja saranevoja sekä niukkaravinteisiä lyhytkorsinevoja.

Vanajavesikeskus, elämää vedestä
Elinvoimaisen ja vetovoimaisen Vanajaveden puolesta - Vanajavesikeskus hoitaa Hämeen vesiä ja kulttuurimaisemaa, virkistää elinkeinoelämää sekä sopeuttaa seutua ilmastonmuutokseen.