Kanta-Hämeen maakuntaohjelma 2018-2021

Maakunnan suunnitteluun kuuluvat:

• maakuntasuunnitelma,
  • alueiden käytön suunnittelua ohjaava maakuntakaava sekä
  • maakunnan kehittämisen lähivuosien tavoitteet osoittava maakuntaohjelma.

Vuodet 2018-2021 kattavan uuden maakuntaohjelman valmistelu käynnistettiin Kanta-Hämeessä joulukuussa 2016.

Maakuntaohjelma 2018 - 2021 sisältää:

• maakunnan mahdollisuuksiin ja tarpeisiin, kulttuuriin ja muihin erityispiirteisiin perustuvat kehittämisen tavoitteet,
  • kuvauksen maakunnan kehittämisen kannalta keskeisistä hankkeista ja muista olennaisista toimenpiteistä,
  • kuvauksen laadittavista yhteistyösopimuksista tavoitteiden saavuttamiseksi sekä
  • suunnitelman ohjelman rahoittamiseksi.

Maakuntaohjelma valmistellaan yhteistyössä kuntien, valtion viranomaisten ja alueiden kehittämiseen osallistuvien yhteisöjen ja järjestöjen sekä muiden vastaavien tahojen kanssa.

Maakuntaohjelman tehtävänä on osoittaa maakunnan kehittämisen suunta ja koota voimavarat sen toteuttamiseksi. Maakuntaa kehitetään siten, että ”ihmiset haluavat ja voivat tehdä työtä, asua ja viihtyä Kanta-Hämeessä”.

Maakuntaohjelma 2018-2021 valmistellaan maakuntauudistuksen tuomassa muutostilanteessa, ja sen rooli on keskeinen aluekehittämisen linjausten ja jatkuvuuden pohjana kun uudet maakunnat aloittavat työnsä. Maakuntavaltuusto hyväksyy nyt valmisteltavan maakuntaohjelman vuoden 2017 viimeisessä kokouksessaan, jolloin Kanta-Hämeellä on vuonna 2018 voimassaoleva maakuntaohjelma.

Maakuntaohjelmassa tulee huomioida valtioneuvoston keväällä 2016 antama päätös aluekehittämisen painopisteistä ja sen toteuttaminen maakunnassa. Maakuntaohjelmassa kuvataan, kuinka aluekehittämispäätöksen painopisteitä uudistumisella kasvua, elinvoimaa alueiden verkostoitumisesta ja hyvinvointia kumppanuuksilla, toteutetaan alueen lähtökohdista.

vs. kehittämisjohtaja Osmo Väistö, p. 050 502 1132