• Suomi
  • Русский
  • Svenska

Luontomaakunta

Hämäläinen luonto on kaunista, rikasta ja monipuolista kasveineen, eläimineen, vesistöineen ja jokineen. Myös hämäläinen maaseutu on säilyttänyt elinvoimaisuutensa.

Hämeen Virkistysalueyhdistys
Hämeen virkistysalueyhdistyksen tarkoituksena on turvata ja kehittää sekä maakunnan oman väestön että tänne suuntautuvien ihmisten virkistysmahdollisuuksia, säilyttää ja vaalia maakunnan luonnon ja maiseman omaleimaisuutta.
Suomen Virkistysalueyhdistykset

Vanajavesikeskus, elämää vedestä
Elinvoimaisen ja vetovoimaisen Vanajaveden puolesta - Vanajavesikeskus hoitaa Hämeen vesiä ja kulttuurimaisemaa, virkistää elinkeinoelämää sekä sopeuttaa seutua ilmastonmuutokseen.

Suurisuo - Janakkalan luontoa parhaimmillaan!
Suurisuon luonto on monipuolista. Suon laiteilla on korpia ja mäntyrämeitä. Keskiosa on avosuota, suotyyppeinä on ravinteikkaita letto- ja saranevoja sekä niukkaravinteisiä lyhytkorsinevoja.

Luontoon.fi
Luontoon.fi antaa ajantasaiset tiedot kansallispuistojen ja muiden Metsähallituksen retkikohteiden palveluista. Retkeile ja virkisty upeissa luontokohteissa!

Retkipaikka.fi
Retkipaikka on Suomen suosituin outdoor- ja luontomatkailublogi, joka syntyy 43 kirjoittajan ja kuvaajan yhteistyöllä. Retkipaikka sai alkunsa, kun huomasimme, että ihmiset tuntevat harvoin edes lähimpien metsien kätkemät luontokohteet, vaikka siellä olisi odottamassa vaikka minkälaisia elämyksiä. Haluamme tuoda niitä esiin ja kannustaa ihmisiä kokemaan luontoelämyksiä oman esimerkkimme avulla. Vaikka Retkipaikka on ennen kaikkea lähiretkeilyn asialla, välillä piipahdamme myös kauempana.

Hämeen Lähikalapiiri

2016: Luonto ja vesi
Vuosi 2016 on Hämeenlinnassa Luonto ja vesi –teemavuosi. Teemavuonna halutaan kaikki mukaan luomaan parempaa ympäristöä ja nauttimaan ainutlaatuisesta luonnostamme.

Vihervuosi 2016
Vihervuosi on ympäristöministeriön nimeämä teemavuosi, jonka tavoitteena on herättää yksittäiset ihmiset, yhteisöt, järjestöt ja yritykset toimimaan paremman ja viihtyisämmän elinympäristön puolesta. Vuoden pääteemana on kestävä suomalainen maisema, ja alateemoja ovat mm. kaupunkiviljely ja lähiruoka.

Teemavuosi on kaikille avoin. Vuotta voi viettää monella eri tavalla, kuten järjestämällä talkoita, istutustapahtumia, pop-up -puistoja, kaupunkiviljelmiä tai puistokävelyitä. Teot voivat olla pieniä tai suuria, kaikilla on merkitystä!