• Suomi
  • Svenska

Matkailumaakunta

Elämyksien Häme

Häme on yksi Suomen 9 historiallisista maakunnista. Hämeen maakunta sijaitsee keskeisellä paikalla Suomen suurimpien kaupunkikeskusten keskellä. Pääkaupunkiseutu on vain tunnin matkan päästä Hämeestä. Kaupunkielämän positiiviset puolet yhdistyvät ainutlaatuisiin maisemiin ja luonnonrauhaan.
Seudulla panostetaan matkailuun ja monipuoliseen kulttuuritarjontaan sekä asumiseen, koulutukseen ja yrittämiseen.

Forssan seutu

• Järkivihreä Forssan seutu on tunnettu monipuolisesta osaamisestaan sekä tutkimus- ja koulutusorganisaatioista. Seudulla asutaan viihtyisästi keskellä kauneinta Hämettä ja hyviä yhteyksiä.

Forssan seutu: visitforssaregion

Forssan seudun matkailuesite

Forssan seudun kulttuuripostikortti

Forssan seudun kesätapahtumia 2018

Forssa

Forssa on noin 35 000 asukkaan talousalueen keskus työpaikoissa, asumisessa, palveluissa, koulutuksessa, vapaa-ajan ja kaupallisten palvelujen tarjonnassa keskellä kauneinta Hämettä.
Ympäristöystävälliseen ja kestävää kehitystä tukevaan toimintaan panostava Järkivihreä Forssa on tunnettu monipuolisesta osaamisestaan. Asukkaita Forssassa on noin 17 500 ja täällä arvostetaan laadukkaiden palveluiden läheisyyttä, turvallisuutta ja monipuolisuutta.
Kaupungissamme kaikki asiat hoituvat nopeasti ja yksilöllisesti. Yli puolet suomalaisista asuu 150 km säteellä Forssasta ja Suomen suurimmat kaupungit ovat vain tunnin ajomatkan päässä, sillä Forssa sijaitsee keskellä Etelä-Suomea valtateiden 2 ja 10 risteyksessä

Humppila

Matkalla Humppilaan!
Humppila on pieni, mutta suurenmoinen kunta keskellä kauneinta Kanta-Hämettä. Humppila sijaitsee kakkostien varrella, lähellä Turku – Tampere tien risteystä. Humppilaan pääset kätevästi myös junalla.
Näkemistä ja tekemistä Humppilassa riittää. Erityisen tunnettu seutu on Humppilan Lasin lasinpuhallusperinteestä ja Kakkostien viihtyisästä ostoskeskuksesta, josta löydät mm. Iittalan ja Marimekon outletit. Alueelta löytyy myös Suomen parhaaksi valittu kenkäkauppa.
Humppilassa kannattaa tutustua ysitien varrella sijaitsevaan Atelje Heljään ja sen lähellä olevaan Myllykulman patoon. Vieraile myös viehättävällä Urpolan kartanon alueella, josta löydät jugendtyylisen päärakennuksen, vanhassa navettarakennuksessa sijaitsevan Kädentaitajien Kauppakujan, Urpolan gallerian, Viikinkisaunan ja Taidemakasiini ITUn.
Humppilasta löydät myös Kauppilan perinnetilan, jossa voi tutustua entisajan asumisoloihin ja Talvinen on vuosisadan vaihteen työläiskoti, jossa ilme on säilytetty alkuperäisenä.
Kesällä on ihana pulahtaa uimaan keskellä kylää sijaitsevalla Koiviston Lammin hiekkarannalla. Museojunat kulkevat kesäsunnuntaisin kapearaideradalla ja Humppilan aseman halkomakasiinissa pidetään kesäkahviota.

Jokioinen

Jokioinen on n. 5300 asukkaan kunta Lounais-Hämeessä Helsingin, Tampereen ja Turun muodostaman kolmion keskellä. Kunta on perustettu vuonna 1873. Se kuuluu Kanta-Hämeen maakuntaan. Jokioinen tunnetaan kartanopitäjänä ja kartanoajoilta juontaa juurensa Jokioisten nykyiset piirteetkin. Vahva maatalous ja siihen liittyvä elinympäristön tutkimus ja tuotteet sekä toisaalta elinvoimainen teollisuus ovat perusta elinvoimaiselle kunnalle, missä on panostettu hyviin lähipalveluihin.

Tammela

Tammela on noin 6200 asukkaan kunta Kanta-Hämeen maakunnassa.
Mistä tulee Tammela sana? Tammelan historian mukaan Tammela-nimi on johdettu konkreettisesti sanasta Tammi. Toinen mahdollinen kantasana on ruotsin kielen sana damm eli pato, joka liittyy Loimijoen koskien patoihin.
Tammela kuuluu Forssan seutukuntaan ja sen halki kulkevat valtatie 2  (Helsinki-Pori) ja valtatie 10 (Turku-Hämeenlinna) sekä historiallinen Hämeen Härkätie. Tammelan halki kulkeva Hämeen Härkätie on Suomen varhaishistorian merkittävin tie.
Tammela on kuuluisa kansallispuistoistaan (Liesjärven kansallispuisto ja Torronsuon kansallispuisto), Saaren kansanpuistosta sekä yli 200 järvestään. Kokoisekseen kunnaksi Tammelassa on vilkas kulttuurielämä. Tammelan alueella on seitsemän kohdetta, jotka Museovirasto on määritellyt valtakunnallisesti merkittäviksi rakennetuiksi kulttuuriympäristöiksi. Ne ovat Hämeen härkätie (Tammelassa yhdystiet 2802 ja 2824), Korteniemen metsänvartijan tila, Mustialan maanviljelysopisto, Saaren kartano ja Saaren kansanpuisto, Tammelan kirkko sekä Teuron ja Torron kylät.
Tammelaa voidaan hyvin kutsua Suomen Hakkapeliittapitäjäksi.
Suomen yliopistollisen maatalouskoulutuksen juuret ovat Tammelassa. Maatalouden opetus jatkuu edelleen Mustialassa.

Ypäjä

Tarinan mukaan Perttu-niminen uuttera viljelijä asettui asumaan nykyisen Ypäjän alueella. Kerran Pertun varsat pääsivät irti ja läksivät omin päin metsiä samoamaan. Varsat polkivat pehmeän nevan uomalle ja siitä alkoikin vesi virrata Loimijokilaaksoon. Ypäjän seutu on ennen tunnettukin Perttulana ahkeran ensiasuttajansa mukaan.
Vielä tänä päivänäkin Loimijoen rantamilta levittäytyvät laajat peltoaukeat ja hevoslaitumet, joita metsäiset selänteet halkovat. "Suomen Hevospitäjän" miljöö lukeutuu valtakunnallisesti merkittäviin perinnemaisemiin. Ypäjään voi myös tutustua Loimijoesta käsin kanootilla tai sup-laudalla.*
Ypäjällä vietetään Pertun päiviä joka elokuu. Samassa yhteydessä on Ypäjän oma kulttuuritapahtuma, Ypäjän Yö. Tapahtumat kokoavat niin paikalliset, lähiseutujen asukkaat kuin matkailijat yhteen.
Ypäjällä sijaitsee valtakunnallisesti merkittävin hevosalan oppilaitos Hevosopisto, ja hevoset ovat merkittävä osa kunnan elinvoimaisuutta. Ypäjällä ei voi olla kuulematta hevosten hirnahtelua! Joka vuosi Ypäjällä järjestetään lukuisia hevostapahtumia kansainvälisistä kilpailuista ja maneesikisoista poninäyttelyihin ja varsahuutokauppoihin.
Oli se sitten hidasta hämäläisyyttä tai maaseudun rauhaa, Ypäjällä voi unohtaa kiireen. Ypäjäläistä elämää rytmittävät vuodenaikojen vaihtelu, omaleimaiset tapahtumat ja paikallisten aktiivisuus aikataulujen sijaan. Ypäjällä on vireitä kyliä ja yhdistyksiä, jotka tarjoavat niin paikallisille kuin matkailijoille erilaisia palveluita ja ohjelmia yleisistä saunavuoroista tanssiaisiin. Yksi kesän kohokohdista on myös paikallisen musiikkiteatterin esitykset, jotka ovat niittäneet mainetta ympäri Suomen. Ypäjällä yhdistyvät monimuotoisuus, yhteisöllisyys, luovuus sekä rento elämäntyyli. Tule ja ihastu Suomen hevospitäjään Ypäjään! #ypäjä #täyttälaukkaa

Hämeenlinnan seutu

• Hämeenlinnan seudulla kaupunkielämän positiiviset puolet yhdistyvät luonnonrauhaan. Kansallissäveltäjämme Sibeliuksen synnyinseutu
    on hurmaava matkailukohde ja maistuvan lähiruoan kehto.

Hattula, hattula.fi

Parolan Panssariprikaatin ja Japanissa saakka tunnistettavan Panssarimuseon kotikunta on Hattula kivenheiton päässä Hämeenlinnan keskustasta, moottoritien ja pääradan varressa. Kunta on panostanut vahvasti uudenaikaisiin opetusmenetelmiin: Parolasta löytyy avoimia oppimisympäristöjä hyödyntävä Juteinikeskus ja lisäksi koululaisilla on käytössään kunnan tarjoamat päätelaitteet.
Hattulan Lepaalla koulutetaan puutarha-alan ammattilaisia ja vieressä sijaitsee kokous- ja juhlapalveluja tarjoava Lepaan Kartano sekä idyllinen viinitila. Tyrvännössä sijaitsee kokous- ja lomahotelli Petäys Resort. Hattulasta löytyy lisäksi keskiaikainen pyhiinvaelluskohde Pyhän Ristin kirkko tunnettuine kalkkikivimaalauksineen. Pintaa raapaistessa paljastuu kunnasta lukuisia mielenkiintoisia kohteita erilaisille kohderyhmille.

Hämeenlinna, visithameenlinna.fiomani.fi

Hämeenlinna on mielenkiintoinen paikka.  Suomen väestöllinen keskipiste sijaitsee Hämeenlinnan Hauholla ja logistinen sijainti junaradan sekä VT3:n varressa on loistava. Usein Hämeenlinnaan tulija yllättyy matkan lyhyydestä. Helsingistä, Tampereelta tai esimerkiksi Lahdesta tuleva on perillä noin tunnissa, tulipa omalla autolla, junalla tai linjurilla.
Kaupunki on erityisesti satsannut lapsiin ja nuoriin ja saanut työstään ensimmäisenä Suomessa Unicefin Lapsiystävällinen kunta –tunnustuksen. Tunnus on sen jälkeen myönnetty kaupungille uudestaan jo 2 kertaa.
Kuntaliitosten myötä kaupunki on saanut kainaloonsa runsaasti maaseutumaisia kaupunginosia, jotka tukevat mukavasti kompaktin ydinkeskustan urbaania miljöötä. Liitosten mukana on tullut myös vapaa-ajanasuntoja, noin 7 700, tehden Hämeenlinnasta Suomen kuudenneksi suurimman kesämökkikaupungin.
Toukokuussa 2015 Hämeenlinnassa avautui Suomen suurin tapahtumapuisto, Kantolan tapahtumapuisto ja parhaimmillaan konserteissa on ollut jopa 55 000 vierasta.
Kaupungin maamerkki, Hämeen linna, on vartioinut kaupunkia ja sen rantoja lähes 800 vuotta. Maailman ehkä tunnetuin suomalainen, säveltäjä Jean Sibelius, syntyi Hämeenlinnassa 1865.
Maailman toinen ja Suomen ensimmäinen kansallinen kaupunkipuisto sijaitsee Hämeenlinnassa Vanajaveden rantoja kiertäen. Luontoelämyskohteita täydentämään avattiin elokuussa 2018 Sibeliuksen Metsä –niminen luonnonsuojelualue Aulangonjärven itäpuolelle.
Liikuntaan ja urheiluun Hämeenlinnassa on loistavat mahdollisuudet. Kaupungissa on yli sata liikuntapaikkaa ja toimintaa järjestää noin sata liikuntaseuraa. Ahveniston ja Aulangon alueet kantakaupungissa ja Evon alue Lammilla ovat suosittuja ja viimeisin hyvinvointi-investointi, keskustan uimahalli, avautui täysin remontoituna ja laajennettuna joulukuussa 2017.

Nauttisitko vesillä

aamun sarastaessa, päivän auringossa tai ehkäpä kuutamosonaatteja porealtaassa kuunnellen.

"Astu laivaan ja nauti kanssamme Vanajaveden kauniista maisemista ja loistavasta tunnelmasta" toivottelee kippari Timo Knuutila.

Lauttasaunatilausristeilyt

Kuutar-tilausristeilyt

Janakkala, janakkala.fi

Puuhanallen kotikunta Janakkala on mainio sekoitus luonnonläheistä elämää jokien ja järvien rannalla lähellä palveluita. Janakkala sijaitsee Suomen Kasvukäytävän keskipisteessä nopeiden yhteyksien päässä niin Helsingistä kuin Tampereelta, puhumattakaan naapurikaupungeista Riihimäestä ja Hämeenlinnasta.
Taajamia on kaksi, Turenki ja Tervakoski, joista löytyvät kaikki arjen palvelut, Tervakoskelta myös uimahalli, elokuvateatteri sekä tietenkin Puuhamaa. Kylistä suurin on näyttelijälegenda Ida Aalbergin kotikylä Leppäkoski. Kiipulaan on puolestaan kasvanut Wilhelmiina ja Kustaa Kiipulan perinnön ympärille mittava hyvinvointi- koulutus- ja matkailukeskus puutarhoineen ja suoramyyntimyymälöineen.
Luonnossa liikkujalle Janakkala tarjoaa pitkospuita, latuja, polkuja, laavuja ja uimapaikkoja. Kulttuuriharrastajaa viihdyttävät lukuisat konsertit, teatterit ja muut tapahtumat sekä kaksi musiikkifestivaalia, Janakkalan Barokki ja Janakkalan Musiikkipäivät.
Janakkalan kirkonkylän miljöö keskiaikaisine kivikirkkoineen, Laurinmäen torpparimuseoineen, luontopolkuineen ja kahviloineen on noussut uuteen kukoistukseen erilaisten tapahtumien näyttämönä ympäri vuoden.

Riihimäen seutu

• Vetovoimaa pääkaupunkiseudun läheisyydessä.

Parhaat palat - seudullinen matkailuesite

Hausjärvi, hausjarvi.fi

Hausjärven tunnuslause `Kunta keskellä kaikkea` kuvaa hyvin kuntaa paikkana, johon on helppo tulla hyvän sijainnin ja yhteyksien ansiosta.
Täällä rauhallinen elämän meno yhdistyy hämäläiskylien aktiiviseen toimintaan. Hausjärven kulttuurimaisemat ja Salpausselän harjut tarjoavat monipuolisen harrastusmahdollisuuksien kirjon – lähellä pääkaupunkiseutua. Esimerkiksi seututie 290 Hyvinkäältä Hämeenlinnaan kulkee mutkitellen Hausjärven läpi. Kirkonkylällä Hausjärven kirkon läheisyydessä toimii Kotiseutumuseo ja Kotiseututalo Koskela. Turkhaudalla Miinan Montussa esitetään kesäteatteria ja konsertteja, esim Hausjärvi Love  SuomiLove-ohjelmaa mukaillen. Kolmilammen lavalla tanssitaan kesäsunnuntaisin vaihtuvien artisteiden tahtiin. Myös Ykslammin alueella Ryttylässä riittää tekemistä. Lammella voi uida, laavulla paistaa makkaraa, ympäristössä patikoida, kuntoilla sekä pelata frisbeegolfia. Mommilassa Mommilanjärven soutelu on yksi Suomen suurimmista soutu-tapahtumista ja soutajajoukkomme kasvaa vuosittain.
Tervetuloa Hausjärvelle!

Loppi, visitloppi.com

Luonnonläheinen Loppi sijaitsee vain puolen tunnin päässä Kehä II:sta. Silti sieltä löytyy laajoja erämaita, joissa saa kokea luonnon suuruuden ja hiljaisuuden. Lopen ulkoilureitit ovat omaa luokkansa. Reiteillä voi patikoida, meloa ja pyöräillä. Reittien lisäksi löytyy 300 järveä ja lampea joista monet ovat kirkasvetisinä suosittuja sukeltajien keskuudessa. Lopen yritykset palvelevat suurta matkailijoiden ja kesäasukkaiden joukkoa. Vilkas kulttuurielämä tarjoaa viikoittain mielenkiintoisia tapahtumia ja ohjelmaa. Lisäksi kunnasta löytyy vierailukohteita, joita ei muulta löydy, kuten Pohjois-Euroopan johtava harrasteilmailukeskus Räyskälä, historiallinen Marskin Maja sekä yksi Suomen pisimmistä enduroradoista.
Lopen kunnan tarina Kaakkomäen pirusta
Taru kertoo, että Lopen takamailla Kaakkomäen vuorten luolissa asui muinoin piru. Se oli ottanut jättiläisen hahmon. Kun Lopelle 1600-luvulla rakennettiin kirkkoa, piru häiritsi töitä minkä kykeni. Se raivostui täysin, kun kelloja alettiin soittaa: ”Ei saa enää rauhaa, kun Santa Pirjo pauhaa”, mylvi piru. Kirkko oli näet Pyhän Birgitan kirkko, loppilaisten suussa Santa Pirjo. Raivopäissään piru kaappasi ison lohkareen ja yritti murskata tapulin. Kivi lensi kuitenkin Tiirinkalliolle Loppijärven rannalle, josta kyläläiset kampesivat sen veteen. Silloin kivi alkoi tuottaa onnettomuutta. Karjaa sairastui, eläimiä kuoli. Lopulta kyläläiset yhteisvoimin vipusivat lohkareen ylös kallion kielekkeelle. Karjaonni palautui, Loppi alkoi kukoistaa – ja ehkäpä myös Lopen multien ”pikkukivet”, perunat saavat edelleen siunausta tästä tapahtumasta.
Kun liikut Lopella, kohtaat tänäänkin tätä historiaa. Vanha kirkkomme on Santa Pirjon kirkko ja koko perheelle tarkoitettu kevyt vaellusreitti on nimeltään Paaran*) polku.
Kansantarun opetus on kuitenkin syvempi: Pahan onnen kivi vivuttiin yhteisvoimin kuiville tuottamaan onnea. Onnellisen elämän elementit tehdään yhdessä. Yhteistyö on tänäänkin loppilaisten erityispiirteitä.
*) Paara, para = uskomusolento, joka kantoi isännälleen elintarvikkeita, varsinkin pellon ja karjan antimia.

Riihimäki, riihimaki.fi

Riihimäki on eloisa ja luontoa lähellä oleva kotikaupunki puolen tunnin päässä pääkaupunkiseudulta. Kulttuurielämältään vilkas ja harrastusmahdollisuuksiltaan rikas kaupunki tarjoaa elämyksiä; kaipaat sitten hyvää teatteria, kaunista taidetta tai kulttuurihistoriaa.  Nauti asumisen laatutekijöistä ja työskentele tarvittaessa etänä, sillä hyvät tietoliikenneyhteydet sekä ekologinen raideliikenne on osa arjen sujuvuutta! Robotiikka on päivän sana ja meillä lapsesi saavat siitä opetusta jo alaluokilta alkaen. Panostamme koulutuksessa myös itseilmaisuun ja näyttelemistä voi harrastaa Suomen suurimmassa nuorisoteatterissa.
Panosta laatuun #rakasriksu

Kotikaupunki - Riihimäen kaupungin esite

Hausjärven, Janakkalan, Lopen ja Riihimäen Kulttuurikesä-esite 2018

Nauti makujen maakunnassa

Aitoja makuja

• Aitojamakuja.fi on valtakunnallinen elintarvikeyritysten hakupalvelu ja monipuolinen lähiruoka-alan tietolähde. Sivustolta löytyy tietoa mm. REKO-renkaista, alan hankkeista sekä monenlaista materiaalia liittyen pk-elintarvikeyrittäjyyteen ja yritystoiminnan kehittämiseen. Täältä löydät myös maakuntamme marjatilat sekä viinin, oluen ja sahdin valmistajat.

Filmi suomalaisesta ruoasta

• Visiotalo on tehnyt filmin suomalaisesta ruoasta. Filmi on voittanut merkittävän palkinnon Houstonin filmifestareilla.

Herkkuja Hämeestä (Minna Takala)

• Herkkuja Hämeestä sivulta löytyy tietoa hämäläisestä ruokakulttuurista ja mahdollisuuksista päästä nautiimaan näistä herkuista.

Lounais-hämäläisen lähiruoan matka -dokumenttielokuva

• Lähiruoka-Akatemia ry on tuottanut dokumenttielokuvan, joka kertoo lounais-hämäläisen lähiruoan matkan.

Forssan seutu

Forssa, Humppila, Jokioinen, Tammela ja Ypäjä, Forssan seutu

Hämeenlinnan seutu

Hattula, hattula

Hämeenlinna, visithameenlinna.fieat.fi

Janakkala, janakkala

Lepaan viinitila

Lammin Sahti

Suuret oluet, pienet panimot

Riihimäen seutu

Hausjärvi, Hausjärven palveluesite

Loppi, visitloppi

Riihimäki, riihimaki

Ruokatarinoita Riihimäen seudulta

Tarvitsetko apua matkan tai retken suunnittelussa? Haluatko valmiin paketin "avaimet käteen" periaatteella? Ota yhteyttä
Fenix ohjelmapalvelut (ohjelmapalvelut, virkistyspäivät, tykypäivät)
FMT - Forssan Matkatoimisto
Kanta-Hämeen Oppaat (opastetut kaupunkikierrokset)
Lasten liikunnan tuki (kouluyhteistyo/luokkaretki)

Hämäläisiä taiteilijoita
Hämeestä löytyy myös loistavia taiteilijoita. Katso, ihastu ja nauti upeista taiteilijoistamme ja heidän töistään

DigiTrail

• Kanta-Hämeen maaseutumainen luonto- ja kulttuuriympäristö tarjoavat erinomaisen lähtökohdan luontomatkailun kehittämiselle.
  • Kuvia  ja videoita

gotavastia.fi (Russian, English)

Tavastia Proper is a historical region located at the very heart of Southern Finland within an hour’s drive from Helsinki, Tampere and Turku. This is a perfect place to get a feel of the real Finland, especially since it is easy to reach from both the Helsinki city centre and airport. A medieval castle, picturesque Finnish nature, lakes, nature parks, cliffs, old railway, historic and contemporary museums, the best golf courses and, naturally, famous local specialities - set your mind on a vacation, which will carry you away.

In Tavastia, everything is a stone’s throw away, which makes it ideal for independent tourism. Moreover, if you choose Tavastia as your destination, you will be near the most interesting places in Southern Finland. Your adventure begins!

Hevosmatkailua Kanta-Hämeessä (Minna Takala)

• Kulttuurimatkailun, hyvinvointimatkailun ja hevosmatkailun yhdistämisellä voidaan tuottaa virkistäviä elämyksiä matkailijoille läheltä ja kaukaa.

Hämeen Härkätie JA Hämeen Härkätie yhdistys JA Hämeen Härkätien ja historiamatkailun kehitysryhmä (Minna Takala)

• Härkätie on Suomen vanhimpia historiallisia teitä.Hämeen härkätietä pitkin matkaa Hämeen linnasta Turkuun on  162 kilometriä.

Hämeen Kylät

• Kanta-Hämeessä on 120 viehättävää, toimivaa, erilaista kylää.

Hämeenraitti

• Elämyksiä ja tarinoita hämäläisten maaseuturaittien varsilta.

Jean Sibelius

• Johan Christian Julius ”Jean” Sibelius on Suomen kansallissäveltäjä.  Säveltäjämestari, jonka nimi tunnetaan ympäri maailmaa. Hänen kansallisromanttinen musiikkinsa oli tärkeässä osassa Suomen kansallisen identiteetin muodostumisessa. Lapsuus- ja nuoruusvuodet sekä luonto vaikuttivat elämäntyöhön: ”Näitä nuoruuteni maisemia ajattelin kun sävelsin Finlandian”, lausui säveltäjä 1930 Aulangon hotellilla Hämeenlinnassa.
  • Sibeliusmaakunta
  • Sibelius Hämeenlinnassa
  • Sibelius-seura
    • Hämeenlinnan Sibelius-seura on kansalaisjärjestö, jonka jäseneksi kaikki ovat tervetulleita. Vuonna 1958 perustetun Hämeenlinnan Sibelius-seuran tehtävänä on vaalia Jean Sibeliuksen musiikkiperintöä, tehdä säveltäjämestarin elämäntyötä tunnetuksi ja olla mukana edistämässä seudun musiikkikulttuuria.Näitä tehtäviä perinteikäs, mutta nuorekas kulttuuriseura toteuttaa monin tavoin. Jäsenet voivat valita itselleen parhaiten sopivia toiminnan muotoja. Seuran järjestämät ooppera- ja konserttiretket ovat  helppo ja hauska tapa päästä kohtuuhinnalla korkeatasoiseen tapahtumaan hyvässä seurassa. Studia Generalia -konsertit valottavat aina jotain erityistä osaa Sibeliuksen valtavasta sävellystuotannosta tai elämästä. Kesäsunnuntaisin Sibeliuksen syntymäkodissa on matineasarja, jossa Sibelius-opiston nykyiset ja entiset oppilaat esittävät Sibeliuksen musiikkia. Vuoden kierron päättää Jean Sibeliuksen syntymäpäivä, jota vietetään juhlavasti aina 8. joulukuuta.
      Liity jäseneksi
      vierailemalla seuran kotisivuilla www.hameenlinnansibeliusseura.fi, sähköpostitse leena.aarnipuu@me.com
      tai puhelimitse 0400 929498
  • Sibeliuksen syntymäkoti

Luontomaakunta

Matkailua Kanta-Hämeessä (Minna Takala)

• Kautta aikojen Kanta-Häme tarjonnut mielenkiintoisia kohteita matkailuun. Upea luonto yhdistettynä värikkääseen ja monivivahteiseen
    kulttuuritarjontaan ja erilaisiin tapahtumiin tarjoaa virkistäviä elämyksiä matkailijoille läheltä ja kaukaa.

Tavastia Blueways -vesistömatkailuhanke (Vanajavesikeskus)

• Hankkeessa kehitetään mm. kansainvälisiä, eri teemaisia melontareittejä, vesiluontopolkuja ja kalastuspaikkoja kulttuuri- ja maisema-arvot
    huomioiden. Kohteille luodaan monikanavaista näkyvyyttä.