• Suomi
  • Svenska

Matkailumaakunta

Elämyksien Häme

Häme on yksi Suomen 9 historiallisista maakunnista. Hämeen maakunta sijaitsee keskeisellä paikalla Suomen suurimpien kaupunkikeskusten keskellä. Pääkaupunkiseutu on vain tunnin matkan päästä Hämeestä. Kaupunkielämän positiiviset puolet yhdistyvät ainutlaatuisiin maisemiin ja luonnonrauhaan.
Seudulla panostetaan matkailuun ja monipuoliseen kulttuuritarjontaan sekä asumiseen, koulutukseen, yrittämiseen

Kanta-Häme

DigiTrail

• Kanta-Hämeen maaseutumainen luonto- ja kulttuuriympäristö tarjoavat erinomaisen lähtökohdan luontomatkailun kehittämiselle.

gotavastia.fi (Russian, English)

Tavastia Proper is a historical region located at the very heart of Southern Finland within an hour’s drive from Helsinki, Tampere and Turku. This is a perfect place to get a feel of the real Finland, especially since it is easy to reach from both the Helsinki city centre and airport. A medieval castle, picturesque Finnish nature, lakes, nature parks, cliffs, old railway, historic and contemporary museums, the best golf courses and, naturally, famous local specialities - set your mind on a vacation, which will carry you away.

In Tavastia, everything is a stone’s throw away, which makes it ideal for independent tourism. Moreover, if you choose Tavastia as your destination, you will be near the most interesting places in Southern Finland. Your adventure begins!

Hevosmatkailua Kanta-Hämeessä (Minna Takala)

• Kulttuurimatkailun, hyvinvointimatkailun ja hevosmatkailun yhdistämisellä voidaan tuottaa virkistäviä elämyksiä matkailijoille läheltä ja kaukaa.

Hämeen Härkätie JA Hämeen Härkätie yhdistys JA Hämeen Härkätien ja historiamatkailun kehitysryhmä (Minna Takala)

• Härkätie on Suomen vanhimpia historiallisia teitä.Hämeen härkätietä pitkin matkaa Hämeen linnasta Turkuun on  162 kilometriä.

Hämeen Kylät

• Kanta-Hämeessä on 120 viehättävää, toimivaa, erilaista kylää.

Hämeenraitti

• Elämyksiä ja tarinoita hämäläisten maaseuturaittien varsilta.

Jean Sibelius

• Johan Christian Julius ”Jean” Sibelius on Suomen kansallissäveltäjä.  Säveltäjämestari, jonka nimi tunnetaan ympäri maailmaa. Hänen kansallisromanttinen musiikkinsa oli tärkeässä osassa Suomen kansallisen identiteetin muodostumisessa. Lapsuus- ja nuoruusvuodet sekä luonto vaikuttivat elämäntyöhön: ”Näitä nuoruuteni maisemia ajattelin kun sävelsin Finlandian”, lausui säveltäjä 1930 Aulangon hotellilla Hämeenlinnassa.

Luontomaakunta

Matkailua Kanta-Hämeessä (Minna Takala)

• Kautta aikojen Kanta-Häme tarjonnut mielenkiintoisia kohteita matkailuun. Upea luonto yhdistettynä värikkääseen ja monivivahteiseen
    kulttuuritarjontaan ja erilaisiin tapahtumiin tarjoaa virkistäviä elämyksiä matkailijoille läheltä ja kaukaa.

Tavastia Blueways -vesistömatkailuhanke (Vanajavesikeskus)

• Hankkeessa kehitetään mm. kansainvälisiä, eri teemaisia melontareittejä, vesiluontopolkuja ja kalastuspaikkoja kulttuuri- ja maisema-arvot
    huomioiden. Kohteille luodaan monikanavaista näkyvyyttä.

Forssan seutu

• Järkivihreä Forssan seutu on tunnettu monipuolisesta osaamisestaan sekä tutkimus- ja koulutusorganisaatioista. Seudulla asutaan viihtyisästi keskellä kauneinta Hämettä ja hyviä yhteyksiä.

Forssa, forssa.fi

Humppila, humppila.fi

Jokioinen, jokioinen.fi

Tammela, tammela.fi

Ypäjä, ypaja.fi

Hämeenlinnan seutu

• Hämeenlinnan seudulla kaupunkielämän positiiviset puolet yhdistyvät luonnonrauhaan. Kansallissäveltäjämme Sibeliuksen synnyinseutu
    on hurmaava matkailukohde ja maistuvan lähiruoan kehto.

Hämeenlinna, visithameenlinna.fi, omani.fi

Janakkala, janakkala.fi

Hattula, hattula.fi

Riihimäen seutu

• Vetovoimaa pääkaupunkiseudun läheisyydessä.

Parhaat palat - seudullinen matkailuesite

Hausjärvi, hausjarvi.fi

Loppi, visitloppi.com

Riihimäki, riihimaki.fi
Kotikaupunki - Riihimäen kaupungin esite

Syö hyvin makujen maakunnassa

Filmi suomalaisesta ruoasta

• Visiotalo on tehnyt filmin suomalaisesta ruoasta. Filmi on voittanut merkittävän palkinnon Houstonin filmifestareilla.

Herkkuja Hämeestä (Minna Takala)

• Herkkuja Hämeestä sivulta löytyy tietoa hämäläisestä ruokakulttuurista ja mahdollisuuksista päästä nautiimaan näistä herkuista.

Lounais-hämäläisen lähiruoan matka -dokumenttielokuva

• Lähiruoka-Akatemia ry on tuottanut dokumenttielokuvan, joka kertoo lounais-hämäläisen lähiruoan matkan.

Forssa, Humppila, Jokioinen, Tammela ja Ypäjä, Forssan seutu

Hämeenlinnan seutu