100visio – Itsenäisyysjulistus uusiksi!

Valtakunnallinen raati nimetty, puheenjohtajaksi Tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio

Millainen on Suomen ja suomalaisten tulevaisuus? Millaista Suomea nuorten mielestä pitää tavoitella?

Itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi Suomen ylemmät koululuokat kutsutaan laatimaan Suomelle uusi itsenäisyysjulistus eli visio Suomen ja suomalaisten seuraavista sadasta vuodesta. Mukaan 100visioon ovat lähteneet kaikki maakunnat, eduskunta sekä Suomen alkuperäisen vuoden 1917 itsenäisyyssenaatin suvut. 100visiota koordinoi Satakuntaliitto. Myös Virossa toteutetaan julistusten teko yhteistyössä 100vision kanssa.

Hankkeen avainasemassa ovat nuoret ja koulut. Oppilaille annetaan vapaat kädet itse toteutukseen. Vision pohjana voi olla aiempi 100 vuotta sitten tehty itsenäisyysjulistus tai yhtä hyvin liikkeelle voi lähteä ihan tyhjältä pöydältä. Visio voidaan tehdä piirtämällä, videoimalla tai valokuvaamalla, kirjoittamalla tai näitä yhdistelemällä. Pääasia on, että vision avulla tuodaan esille se, miten tai millaiseksi nuoret toivovat Suomen kehittyvän seuraavan sadan vuoden aikana. Esitystapa ei saa olla ketään syrjivä, ja esityskieli voi olla suomi, ruotsi, saame tai viittomakieli.

Ajankohta visioiden toteutukselle on kevätlukukausi 2017. Jokainen maakunta valitsee koulujensa parhaimmistosta 5 – 10 visiota jatkoon ja ne lähetetään 31.5. mennessä Satakuntaliitolle. Valtakunnallinen raati valitsee voittajan ja se julkistetaan Helsingissä 15.11.2017. Tilaisuus pidetään valtiosalissa, jossa nuoret luovuttavat vision suoraan eduskunnalle sekä tasavallan presidentille.

Valtakunnan raadin kokoonpano:

Jenni Haukio                       Tasavallan presidentin puoliso, raadin puheenjohtaja

Susanna Virkki                    Suomi 100 -aluekoordinaattori, Satakunta, raadin sihteeri

Henri Terho                        erityisasiantuntija, Taike

Thomas Blomqvist              tulevaisuusvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja

Kirsi Pehkonen                   opettaja, kirjailija, itsenäisyyden senaatinsukujen edustaja

Siri Kolu                             kirjailija

Aku Louhimies                  elokuvaohjaaja

Pertti Rajala                       tietokirjailija, eritysopettaja, erityisluokat

Pietu Heiskanen                  Suomen lukiolaisten liitto, puheenjohtaja

Kjell Westö                         kirjailija

Sirpa Kähkönen                  kirjailija