Honkalan asuinalueen maisemointi mukaan Suomi100-ohjelmaan

Kulttuuri Puomi ry:n Sata honkaa – Itsenäisyyteen juurtuneet -hanke sai Suomi100-statuksen. Status myönnettiin 27.4.2017. Itse hanke toteutuu 22.5.2017.

Kulttuuri Puomi ry:n hallituksen kokouksessa virisi syksyllä 2016 ajatus ”honkapuiden” istuttamisesta Honkalan uudelle asuinalueelle Ypäjälle. Hanketta lähdettiin ajamaan eteenpäin, mutta istutustöihin ei päästy enää Ypäjän kunnan 140-vuotisjuhlavuonna 2016, vaan taimien istuttaminen siirtyi Suomen 100-vuotisjuhlavuoteen. Taimilla halutaan kunnioittaa sekä maamme itsenäisyyden juhlavuotta että itsenäisenä pysytelleen hevospitäjän historiaa ja uuden alkua, uudet asukkaat tervetulleiksi toivottaen.

Istutus tapahtuu maanantaina 22. toukokuuta ja istuttajina toimivat alakoululaiset. Honkalan lähellä sijaitsevalla Perttulan alakoululla oppilaat saavat ensin kuulla metsäalan ammattilaisilta ytimekkään miniluennon metsistä, istuttamisesta ja puista, jonka jälkeen päästään istutustöihin.

Taimia istutetaan noin 150, jokainen oppilas saa istuttaa oman taimensa. Istuttamaan mennään ryhmittäin, Suomi100-teeman mukaisesti Yhdessä.

Mänty valittiin ensisijaiseksi puulajiksi Honkalan asuinalueen nimen perusteella ja myös siksi, että männyllä on iso rooli Suomen 100-vuotiaassa historissa. Männystä on tehty pettuleipää nälkävuosina, se on metsäteollisuuden tärkeä raaka-aine ja siitä on saatu tervaa ja pihkaa. Se on ollut myös inspiraationlähteenä taiteessa. Mäntyjen lisäksi istutetaan sekapuita.

Mäntyjen istutus on lasten "maljannosto" itsenäiselle Suomelle ja maamme juhlavuodelle. Mänty voi elää jopa 200-vuotiaaksi, joten nämä männyt saattavat tervehtiä myös Suomen maamme täyttäessä 200 tai 300 vuotta. Tärkeää on myös, että oppilaat voivat palata konkreettisesti ja kuvainnollisesti juurilleen Ypäjälle ja tuoda omia lapsiaan katsomaan heidän lapsena istuttamiaan puita.

Metsä Group tarjoaa taimet sekä koululla toteutettavan tietoiskun. Ypäjän kunta jyrsii istutuskaistan taimille otolliseksi.

Lisätiedot:

Katriina Reijonen, Kulttuuri Puomi ry
kulttuuripuomi@gmail.com
P. 050 337 2527 (arkisin 15:30 jälkeen)

Kulttuuri Puomi ry.
Kurjenmäentie 4