Järjestö 100 -valokuvanäyttely Meeri Koutaniemen kuvin Hämeenlinnassa 24.10.–21.11.2017

Valokuvaaja Meeri Koutaniemen kuviin ikuistama järjestötyö tulee Järjestö 100 -kampanjan valokuvanäyttelyn myötä Hämeenlinnaan lokakuun lopulla. Näyttely on maksutta esillä Hämeenlinnan keskustassa, Hämeenlinnan Kumppanuustalolla, osoitteessa Kirjastonkatu 1, ajalla 24.10.–21.11.2017.

Järjestö 100 -kampanja nostaa esiin järjestöjen saavutuksia sanoin ja kuvin Suomen juhlavuoden kunniaksi.

Järjestöt ovat olleet Suomen satavuotisessa historiassa huikea innovaatiovoima. Monet itsestään selvinä pitämämme asiat, kuten äitiyspakkaus, neuvolatoiminta, vauvauinti, ensiapukoulutus, kohdunkaulansyöpäseulonnat, rippileirit ja Prometheus-leirit, reilun kaupan tuotteiden saaminen kauppoihin ja kehitysyhteistyö, ovat järjestöjen kehittämiä. Järjestöjen työn merkityksestä kertoo myös se, että nykyään monet järjestöjen aloittamat toimintamuodot on otettu osaksi valtion ja kuntien toimintaa ja julkisista rahoista on myös alettu tukea tärkeäksi koettua työtä.  Lisäksi suomalainen rahapelijärjestelmä on kansalaisjärjestöjen synnyttämä, ainutlaatuinen sosiaalinen innovaatio, jossa pelien tuotto jaetaan avustuksina yhteiseen hyvään.

Järjestö 100:ssa on kyse kolmen kattojärjestön, Allianssin, Kepan ja SOSTEn yhteiskampanjasta. Kukin kattojärjestö keräsi viime vuonna tietoa jäsenjärjestöjensä saavutuksista. Runsaasta saavutusten määrästä kampanjaan valittiin 100, tavoitteena osoittaa kansalaisjärjestöjen toiminnan merkittävyys, laajuus ja monipuolisuus. Sadasta valittiin vielä noin kolmasosa valokuvanäyttelyyn, joka kiertää itsenäisyyden juhlavuoden ajan eri puolilla Suomea. Olemme teettäneet kuvista museotasoiset valokuvataulut. Kampanjan päätteeksi upeita kuvia on mahdollista hankkia itselleen tai organisaatiolleen, sillä valokuvat myydään eniten tarjonneille Meeri Koutaniemen signeeraamina. Tarjouksia voi jättää 10.12.2017 asti osoitteeseen info(at)jarjesto100.fi.

Näyttely on parhaillaan esillä Oulussa, josta se tulee Hämeenlinnaan. Loppuvuodesta, vähän ennen Suomen itsenäisyyspäivää näyttely palaa Helsinkiin, jossa se tulee olemaan esillä Helsingin yliopistossa.