Kotiseutuliitto julkaisi maakuntalaulut karaokeversioina

Suomen Kotiseutuliitto on julkaissut kaikki maakuntalaulut karaokeversioina joululahjaksi satavuotiaalle itsenäiselle Suomelle ja kaikille suomalaisille. Videot on tehty yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa ja ne löytyvät Suomen Kotiseutuliiton YouTube-kanavalta >> https://www.youtube.com/playlist?list=PL6ZgoCKzSh6WkSv5UqbTn4f3ve6bF9ez6.

Maakuntalaulut ovat tunnetuimpia maakuntien tunnuksia, joilla pidetään yllä maakuntien perinteitä ja identiteettiä. Monien juhlien kohokohtana on maakuntalaulu yhteislauluna.

– Viime vuosina kiinnostus maakuntalauluihin on virinnyt uudella tavalla ja niistä on tehty myös uusia versioita. Niinpä karaoketallenteet on tarkoitettu tukemaan monimuotoista, omaehtoista ja helppoa maakuntalaulujen käyttöä ja vastaamaan kasvavaan kiinnostukseen, Suomen Kotiseutuliiton toiminnanjohtaja Riitta Vanhatalo kertoo.

Valtaosan videoista toteutti musiikkikasvatusta Jyväskylän yliopistolla opiskeleva Aleksi Bondfolk, jolle maakuntalaulukaraokeprojekti oli hauska kokemus.

– Nautin paljon musiikin tekemisestä, ja se olikin hauskin osuus. Videoiden tekemisen opettelin melkein alusta projektin aikana.

Bondfolkin lisäksi muutaman karaokevideon teki niin ikään Jyväskylän yliopistolla opiskeleva Artturi Mäkelä. Jyväskylän yliopiston musiikin laitoksen lehtori Erja Kosonen kiittelee opiskelijoidensa aikaansaannosta.

– Kotiseutuliitosta ja maakuntien liitoista tulleiden kuvien kanssa lopputulos on kerrassaan upea. Aleksin vankka kuorolaulutausta takaa hengittävyyden ja hyvän laulettavuuden. Taitavat Aleksi ja Artturi tekivät hienoa työtä!

Maakuntalaulukaraoket:

• Hämäläisten laulu: https://youtu.be/a6aVgWCKyE8
• Karjalaisten laulu: https://youtu.be/F7gDrjUFlNU
• Keski-Pohjanmaan laulu: https://youtu.be/fYHSUZiEAnU
• Keski-Suomen kotiseutulaulu: https://youtu.be/kqj-OBzqS-U
• Kesäpäivä Kangasalla: https://youtu.be/sZshEOkZO2g
• Kymenlaakson laulu: https://youtu.be/qciUSO8Iy0E
• Kymmenen virran maa: https://youtu.be/1g38nnVY_ew
• Lapinmaa: https://youtu.be/BkjsIGhKTpI
• Nälkämaan laulu: https://youtu.be/nEnvmdugnVg
• Satakunnan laulu: https://youtu.be/1-8DP7F35vA
• Savolaisen laulu: https://youtu.be/cgDPpyOeHVE