Onnea Suomi!

Satavuotiaan Suomen juhlan täyttävät ilo ja arvokkuus

Nautitaan kahvit satavuotiaan kunniaksi tiistaina 5.12. kello 14. Kaikki suomalaiset ja Suomen ystävät kutsutaan viettämään työpaikoilla, kotona, yrityksissä ja arjen yhteisöissä yhteinen hetki satavuotiaan kunniaksi.

Nyt jos koskaan on syytä liputtaa. Tänä erityisenä vuonna juhlaliputus alkaa poikkeuksellisesti jo itsenäisyyspäivän aattona, tiistaina 5.12. kello 18. Silloin Suomen siniristilippu nostetaan liehumaan kaikissa saloissa ja juhlaliputus jatkuu tauotta yön yli aina itsenäisyyspäivän iltaan kello 22 asti. Pimeän ajaksi lippu valaistaan.

Tehdään satavuotiaasta hetkeksi sinivalkoinen. Juhlan ajaksi rakennuksia, patsaita, toreja, puistoja ja muita tunnettuja maamerkkejä valaistaan kaikkialla Suomessa. Oman sinivalkoisen valaisun voi toteuttaa myös työpaikalla tai kotona. Valot sytytetään itsenäisyyspäivän aattona, tiistaina 5.12. kello 18 ja valaisu päättyy torstaiaamuna 7.12. kello 9 mennessä.

Kanta-Hämeen kuntien ja kaupunkien 5. ja 6.12. Itsenäisyyspäiväjuhlallisuudet löydät kuntien ja kaupunkien omilta nettisivuilta.

Toivotamme kaikille oikein hyvää Itsenäisyyspäivää!

Suomi 100 joulukuun elämyksiä

TubeAction
1.12. Arx-talo, Hämeenlinna. Tapahtumassa kierretään erilaisissa mediapainotteissa pajoissa, joita ohjaavat paikalliset nuoret. Pajoissa pääsee kokeilemaan uusia juttuja sekä osallistumaan mahtaviin kilpailuihin. Illan aikana on myös Meet&Greet -tapahtuma, jossa pääsee tapaamaan tunnettuja tubettajia: Lakkoa, Sita Salmista sekä Tuure Boeliusta. http://hameenlinna.4h.fi/nuorille/tubeaction/

Höyryveturi Sohvikin täyttää 100 vuotta
Joulukuussa sekä Sohvin että Suomen täyttäessä 100 vuotta, järjestetään lauantaina 2.12. koko perheen Joulupukkijuna-yleisötapahtuma sekä Minkiön aseman joulutori, jotka ovat olleet suosittuja tapahtumia jo aikaisempina vuosinakin. Höyryveturi-Sohvin vetämä museojuna, jonka vaunujen kamiinat hohkaavat lämpöä ja vaunuissa on jouluvalaistus sekä -musiikkia, tuo matkustajansa Minkiön asemalle. Aseman pienimuotoinen joulutori luo matkustavaisille hyvän mielen ja joulutunnelmaa. Junamatkan hintaan kuuluu glögi tai mehu ja joulupipari. Junamatkalla on mukana myös itse joulupukki, joka jakaa kaikille junan matkustajille makeisia. Minkiön aseman joulutorilla on myytävänä jouluherkkuja, käsitöitä sekä lahjatavaraa. https://jokioistenmuseorautatie.fi/fi/

Maa on niin kaunis-yhteiskonsertti
Lopen lapsi- ja nuorisokuoro, naiskuoro Timotei ja Lopen Mieslaulajat konsertoivat yhdessä Lopen kirkossa 1. adventtina, sunnuntaina 3.12 klo 18.30. Konsertissa kuullaan sekä isänmaallista että tunnelmallista joulunajan musiikkia. Kuorot esiintyvät kukin omalla ohjelmallaan ja myös kaikki yhdessä. Lapsikuoroa johtaa Eveliina Jurkka, nuorisokuoroa ja Timoteita Anneli Julen ja mieslaulajia Petri Lindberg.

Vanajan Mieskuoro ja 100-vuotiaan Suomen säveliä
Vanajan Mieskuoro esittää sunnuntaina 3.12.2017 Hämeenlinnan Verkatehtaan Vanaja-salissa mieskuoromusiikin helmiä johtajanaan Ismo Savimäki. Juhlakonsertissa kuullaan muun muassa Kuulaa, Madetojaa ja tietenkin Sibeliusta. Juhlakonsertissa musisoivat myös Hämeenlinnan Poikakuoro sekä pianisti Kimmo Tapanainen ja juhlapuheen tulee pitämään kirjailija Juha Itkonen. https://www.facebook.com/vanajanmieskuoro/

Yhdessä rakennettu Suomi – yhdessä rakennettu tulevaisuus -juhla ti 5.12. 11:30 Oitin koululla

Vispilän Suomi 100 -lautasella maistuvat perinteet - MUMMOLAN MAKUJA, MAAKUNTIEN HERKKUJA
Miltä maistuu satavuotias Suomi, kun sen valmistaa ja laittaa kauniisti esille lautaselle? Se maistuu mummolalle, vastanostetuille juureksille, tuoreelle kalalle, haassa vapaasti kasvaneille possuille, metsälle, järvelle ja auringolle.
JUHLIMME 100- VUOTIASTA SUOMEA ITSENÄISYYSPÄIVÄN AATTONA 5.12.  http://www.vispila.fi/#ruokalista

Ravinne- ja energiatehokas maatila
Suomen kansallisen biotalousstrategian mukaan Suomi on matkalla kohti vähähiilistä ja resurssitehokasta yhteiskuntaa ja kestävää taloutta. Tämä saavutetaan rakentamalla yhdessä uusia pysyviä käytäntöjä. Menetelmiä ravinne- ja energiatehokkaan maatilan rakentamiseksi on kehitetty laajassa oppilaitosten yhteistyöverkostossa. Tuloksia esittelemme kolmessa webinaarissa.

Forssan naisvoimistelijoiden Joulunäytös 10.12.2017 klo 16.00 Urheilutalo Feeniksissä.

Hyvää läheltä – hyvää lähelle –lähiruokatapahtuma
1.12.2017 klo 18 avataan kolme viikkoa kestävä kaikille avoin lähiruokatapahtuma "Hyvää läheltä - hyvää lähelle" Forssan Citymarketin liiketiloissa. Avajaisten teemana on Suomi kasvaa ruoasta. Tilaisuuden avaa Ruokatieto Yhdistyksen toiminnanjohtaja Tiina Lampisjärvi. Lähiruokatapahtuma 1.–23.12.2017. Lähiruokatapahtumassa on vaihtelevia ja mielenkiintoisia ohjelmanumeroita sekä myynnissä lähiruokayrittäjien herkkuja. https://www.facebook.com/suomi100kantahame/

Tule mukaan - Juhlitaan Yhdessä!

Tutustu myös muuhun tapahtumatarjontaan kuntien omilla nettisivuilla.