Suomi-koulu istutti ensimmäisen Tulevaisuuden kuusen Kiinassa 11.3.

Suomen viralliseen satavuotisjuhlaohjelmaan kuuluva Tulevaisuuden kuusi kutsuu kaikki suomalaiset, Suomessa asuvat, ulkosuomalaiset ja Suomen ystävät istuttamaan puun tai metsikön juhlistamaan itsenäistä satavuotiasta Suomea. Se jatkaa juhlakuusien perinnettä Itsenäisyyden kuusen 1917 ja kotikuusien 1967 jälkeen. Tulevaisuuden kuusen suojelijana on tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Vaikka maa on vielä jäässä Suomessa, Tulevaisuuden kuusien istutus on jo käynnistynyt. Ensimmäisen kuusen istuttivat viikonloppuna suomikoululaiset Pekingissä ja onnittelevat Suomea. Useat Suomi-koulut ympäri maailmaa ovat ilmoittaneet osallistumisesta ja viitisentoista suurlähetystöä tai edustustoa on jo mukana.

"On hienoa, että juuri Suomi-koulu sai kunnian ensimmäisen Tulevaisuuden kuusen istuttamiseen", toteaa Tulevaisuuden kuusen projektipäällikkö Mika Vanhanen. "Koulutusjärjestelmämme tunnetaan maailmalla ja voimme olla siitä ylpeitä."

"Nyt voimme koulussa seurata kuusen kasvua vuosi vuodelta ja lapset voivat Pekingissä myöhempinä vuosina vieraillessaan käydä katsomassa, mitä kuuselle kuuluu. Tällaiset tapahtumat ja niihin osallistuminen on meille ulkosuomalaisille hyvin merkittäviä. Saamme kokea yhteenkuuluvuutta ja kerätä mukavia muistoja mukaamme matkalla maailman ympäri", toteaa Tuija Lotti-Karvanen, Pekingin Suomi-koulun puheenjohtaja. Alla hänen raporttinsa tapahtumasta yhteystietoineen.

Lisätietoa:

Mika Vanhanen, projektipäällikkö
Tulevaisuuden kuusi
ENO-verkkokoulun tuki ry
tel +358 40 5070725
www.tulevaisuudenkuusi.fi

Tulevaisuuden kuusi istutettiin Pekingin Suomi-koulussa 11.3.2017

Pekingin Suomi-koulu täyttää 20 vuotta. Samaan aikaan, kun Suomi juhlistaa 100 -vuotista itsenäisyyttä, koulumme juhlii omaa merkkivuottaan. Meillä on siis tuplajuhlat. Koulussamme on 45 oppilasta 3-vuotiaasta lukioikäisiin.

Kuusi istutettiin 11.3.2017 koulupäivän aikana Western Academy of Beijingin (WAB) piha-alueelle osana molempia juhlavuosia. Sää oli lämmin ja keväinen, mittari näytti 20 astetta. Mukana seremonioissa oli oppilaiden ja henkilökunnan lisäksi vanhemmat sekä Suurlähetystön edustaja, joka sanoi muutaman sanan heidän puolestaan ja lisäksi. 9.-luokkalaiset kertoivat kuusen merkityksestä suomalaisille kautta aikain. Pienimmät lapset saivat lapioida istutuskuopan umpeen. Lopuksi teimme vielä "kuusiläpsyn". Tulevaisuuden kuusi -laulua olemme kuunnelleet jo aiemmin, koska ulkona musiikin kuuntelu ei onnistu.

Pekingin Suomi-koulu on toiminut WABin tiloissa jo vuosia ja siksi paikaksi valikoitui luonnollisesti koulun alue. Yhteistyössä kansainvälisen koulun kanssa saimme järjestettyä istutuksen ja puun, joka oli istutettaessa jo n. 3 metrinen. Maassa maan tavalla, luotimme puutarhureihin, jotka valikoivat sopivan kuusen ja paikan, joka olisi todennäköisimmin paras kasvupaikka puullemme.

Kuparilaatta kaiverretaan ja asennetaan paikoilleen puun viereen, kunhan saamme sen Pekingiin.

Nyt voimme koulussa seurata kuusen kasvua vuosi vuodelta ja lapset voivat Pekingissä myöhempinä vuosina vieraillessaan käydä katsomassa, mitä kuuselle kuuluu. Tällaiset tapahtumat ja niihin osallistuminen on meille ulkosuomalaisille hyvin merkittäviä. Saamme kokea yhteenkuuluvuutta ja kerätä mukavia muistoja mukaamme matkalla maailman ympäri.

Pekingin suomikoululaiset onnittelevat 100-vuotiasta Suomea!

Ystävällisin terveisin,

Tuija Lotti-Karvanen