Suuri suomalais-virolainen valokuvakilpailu käynnistyi

Suomen Viron-instituutti kutsuu kaikki suomalaiset ja virolaiset osallistumaan 100 hetkeä -valokuvakilpailuun. Kuvista kootaan näyttely, joka näyttää miten naapurukset näkevät toisensa. Suomen sekä Viron sadannen syntymäpäivän kunniaksi järjestetty kilpailu jatkuu 31.8.2017 asti.

Kesällä 2017 järjestetään valokuvakilpailu, jossa suomalaiset kuvaavat Viroon liittyviä elämyksiä. Kuvat jaetaan sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #vironhetki.
Kaikki saavat osallistua! Ja kaikkea saa kuvata: luontoa ja ihmisiä, esineitä ja tapahtumia. Kuviin voi liittää oman tarinansa, mutta kuvan täytyy myös puhua puolestaan.

Näyttelyt Suomessa ja Virossa

Tuomaristo valitsee Suomesta sekä Virosta 50 valokuvaa, joihin on parhaiten ikuistettu Viron tai Suomen hetki. Kokoelmanäyttely kertoo kahdesta naapuruksesta ja siitä kuinka he näkevät toinen toisensa.

Tuomariston jäsenet ovat Suomen Viron-instituutin johtaja Anu Laitila, valokuvaaja Meeri Koutaniemi, mediakonsultti Raul Rebane, Helsingin Sanomien valokuvaaja Akseli Valmunen, Postimees-lehden valokuvaaja Eero Vabamägi.

"100 hetkeä -kilpailu kutsuu sekä suomalaisia että virolaisia miettimään ja kuvaamaan suhdettaan naapurikansaan. Valokuvaamalla se käy varmasti luontevammin kuin sanoin tai teoin. On todella mielenkiintoista nähdä, miten omaperäisiä tulkintoja kilpailuun lopulta saamme,” sanoo tuomariston jäsen, Suomen Viron-instituutin johtaja Anu Laitila.

Kilpailun pääpalkinto on matka Tallinnaan Tallinkin business-luokassa sekä hotelliyöpyminen kahdelle. Lisäksi kaikkien osallistujien kesken arvotaan suomalaisten ja virolaisten yritysten tarjoamia palkintoja.

100 HETKEÄ
kuvakilpailu 17.6.-31.8.2017

• Kilpailun nettisivut: www.100hetkea.fi
• Video: bit.ly/2sO4oc4

Näyttely
• Viru Keskus, Tallinna, 3.–19. marraskuuta 2017
• Tartu Kaubamaja, Tartto, 23. marraskuuta – 8. joulukuuta 2017
• Sanomatalo, Helsinki, tammikuu 2018

Kilpailun järjestää Suomen Viron-instituutti. Yhteistyökumppaneina toimivat molempien maiden suurimmat sanomalehdet, Helsingin Sanomat ja Postimees.

Kumppanit: Tallink, HeyDay Organic, Iittala, Viru Keskus, Sanomatalo, Tartu Kaubamaja, Muumimaailma, Rode Gift Shop, Tallinnan kaupunki, Tallinnan Teletorni, Bold Tuesday, Tilk!, The Baltic Guide

Tukijat: Suomi 100, EV100

Yhteystiedot: