Tule mukaan juhlimaan: kahvita, liputa, valaise jo 5.12.

Satavuotiaan Suomen juhlavuoden huipennus lähestyy. Ainutkertaista hetkeä maamme historiassa juhlistetaan lukuisin tapahtumin kaikkialla Suomessa ja maailmalla. Tänä erityisenä vuonna itsenäisyyden juhlinta alkaa iloisissa tunnelmissa jo itsenäisyyspäivän aattona, tiistaina 5.12. Jokainen voi luoda juhlatunnelmaa liittymällä mukaan kolmeen yhteiseen tekoon: kahvita, liputa, valaise.

Satavuotiaan syntymäpäivän valmistelu on vauhdissa monella taholla. Suomen suurena syntymäpäivänä moni tuttu traditio tai juhla on erityisen elämyksellinen, koskettava, näyttävä – sellainen, joka koetaan vain kerran sadassa vuodessa. Juhlinta alkaa virallisella avaushetkellä, joka pidetään Helsingin Kauppatorilla tiistaina 5.12. kello 18. Aatosta käynnistyvät myös yhteiset kahvihetket, juhlaliputus ja valaisut, joihin kaikki voivat liittyä mukaan.

Nautitaan kahvit satavuotiaan kunniaksi tiistaina 5.12. kello 14. Kaikki suomalaiset ja Suomen ystävät kutsu-taan viettämään työpaikoilla, kotona, yrityksissä ja arjen yhteisöissä yhteinen hetki satavuotiaan kunniaksi. Sinivalkoisen hetken kahvikupin tai muun pienen tarjottavan äärellä voi järjestää omalle väelle, asiakkaille, ystäville tai vaikka naapurin kanssa.

Nyt jos koskaan on syytä liputtaa. Tänä erityisenä vuonna juhlaliputus alkaa poikkeuksellisesti jo itsenäisyys-päivän aattona, tiistaina 5.12. kello 18. Silloin Suomen siniristilippu nostetaan liehumaan kaikissa saloissa ja juhlaliputus jatkuu tauotta yön yli aina itsenäisyyspäivän iltaan kello 22 asti. Pimeän ajaksi lippu valaistaan. Sisäministeriön antama liputusohje löytyy täältä: http://intermin.fi/suomen-lippu/liputuspaivat/2017#itsenaisyyspaiva

Tehdään satavuotiaasta hetkeksi sinivalkoinen. Juhlan ajaksi rakennuksia, patsaita, toreja, puistoja ja muita tunnettuja maamerkkejä valaistaan kaikkialla Suomessa. Oman sinivalkoisen valaisun voi toteuttaa myös työpaikalla tai kotona. Valot sytytetään itsenäisyyspäivän aattona, tiistaina 5.12. kello 18 ja valaisu päättyy torstaiaamuna 7.12. kello 9 mennessä. Perinteiseen tapaan itsenäisyyspäivän iltana kodeissa sytytetään ikkunoille kaksi kynttilää kello 18.

Kerro tapahtumastasi!
Joulukuun 5. ja 6. päivänä järjestettävät, itsenäisyyden satavuotisuutta juhlistavat kahvihetket, liputukset ja valaisut ovat osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Niiden yhteydessä on sallittua käyttää juhlavuoden virallista Suomi 100 -tunnusta graafisen ohjeistuksen mukaisesti. Tunnusta ei voi käyttää kaupallisiin tarkoi-tuksiin. Lisätietoa ja materiaalia: http://suomifinland100.fi/onnea-satavuotias-suomi/miten-luon-juhlatunnelman/

Kaikille avoimen kahvihetken, juhlavalaisun tai liputuksen voi ilmoittaa myös Suomi 100 -tapahtumakalenteriin. Täytä lomake ja kerro olevasi mukana!

Katso video: https://www.youtube.com/watch?v=DoyzuJZf53U

Kerro omista kahvituksista, liputuksista ja valaisuista somessa ja käytä tunnisteita
#onneasuomi #suomi100

Lisätietoja:
Satavuotiaan Suomen syntymäpäiväohjelmaa: http://suomifinland100.fi/onnea-satavuotias-suomi/
Kahvita, liputa, valaise: http://suomifinland100.fi/onnea-satavuotias-suomi/miten-luon-juhlatunnelman/