12.08.2017

Rapukuninkaallinen – kuningas tai kuningatar, kruunataan tänä vuonna Suomen parhaiden rapuvesien äärellä Hattulan Tyrvännössä 12.8. klo 18 alkavassa tilaisuudessa. Julistustilaisuus on yleisölle avoin.

Istuvan rapukuninkaallisen tehtävänä on edistää raputietoutta, rapujuhlakulttuuria ja osaltaan edistää alueen asemaa Rapumaakuntana sanoin ja teoin. Viimevuonna Rapukuningattareksi kruunattiin Päivi Rönni, MTK Hämeen toiminnanjohtaja.

”Petäys Resort rapurikkaan Vanajanselän rannalla on oiva paikka myös vuosittaisen Rapumaakuntajulistuksen tapahtumapaikaksi. Kanta-Hämeen julistaa Suomen viralliseksi rapumaakunnaksi tänä vuonna maakuntahallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Tarja Filatov” -kertoo
järjestelytoimikunnan jäsen emeritus maakuntajohtaja Juhani Honka.

Juhlallisuuksien jälkeen ilta jatkuu Hotelli Petäyksen Järvi-ravintolassa rapuillallisen merkeissä. Kutsuvieraiden lisäksi illallispaikkoja on varattavissa yleisölle Petäys resortin myyntipalvelusta.

Kanta-Häme on vuodesta 2010 alkaen julistettu Suomen rapumaakunnaksi. Jopa 70% Suomen kaupallisesti pyydetyistä täpläravuista nousee Hämeen vesistä. Jo 1800 luvulla Häme tunnettiin Euroopan rapuaittana ja perimätiedon mukaan on Vanajankin rannoilta viety rapuja aina Venäjän Tsaarin herkkupöytiin asti.

Rapumaakunta-asiaa ovat edistämässä ja tilaisuuden järjestävät yhteistyössä : Vanajavesisäätiö, Hämeen liitto ja Petays Resort

Lisätietoa antavat

Vanajavesisäätiö: