Vuoden 1918 muistovuosi

08.05.2017 - 31.12.2018

Vuonna 2018 tulee kuluneeksi sata vuotta Suomen sisällissodasta. Tällä sivulla tiedotetaan Kanta-Hämeen alueella toimivien museo- ja kulttuurilaitosten järjestämistä tapahtumista, joissa muistellaan vuoden 1918 sotaa.

Vuoden 1918 sodan tapahtumat alkoivat Hämeenlinnassa 29.1. turkulaisten ja toijalalaisten punakaartilaisten saavuttua kaupunkiin. Väkivallanteot yleistyivät vasta sodan loppupuolella huhtikuussa, kun punaisten harjoittama terrori kiihtyi. Tilanne laukesi 26.4., kun valkoisten kutsumat saksalaiset joukot saavuttivat Hämeenlinnan. Vaikka vauriot kaupungissa olivat vähäiset, aiheutti saksalaisten tulitus Hämeenlinnan ulkopuolella mittavaa inhimillistä ja aineellista tuhoa. Varsinaisten sotatoimien päätyttyä tilanne ei kuitenkaan rauhoittunut, sillä valkoisten punaisia kohtaan tuntema viha purkautui vuorostaan punavankeihin kohdistuvana terrorina. Hämeenlinnaan perustettiin sodan jälkeen yksi Suomen suurimmista vankileireistä, jossa oli enimmillään lähes 12 000 punakaartilaista vangittuna.

Kuvat:
Ensimmäisessä kuvassa on saksalaisten tykki ja sitä ihmetteleviä kaupunkilaisia Hämeenlinnan torilla sen jälkeen, kun saksalaiset olivat vallanneet kaupungin.
Toisessa on tuhoutuneita rakennuksia rautatieaseman takana Hätilässä, kun punaisten räjähdevaunu räjähti asemanseudulla.
Kolmannessa kuvassa on kuvattu punavankeja linnankasarmin pihalla.

1918 - Kansalaissota asiakirjojen kertomana

Kansallisarkiston verkkonäyttely esittelee sotatoimiin liittyviä asiakirjoja sodan puhkeamisesta aina punaisen Suomen kansanvaltuuskunnan toiminnan päättymiseen huhtikuussa 1918. Viikoittain etenevässä näyttelyssä on kolme tarkastelunäkökulmaa: valkoisten ja punaisten lisäksi myös yksityisten ihmisten aikalaiskokemukset sodasta.

Kansalaissota asiakirjojen kertomana