Vuoden 1918 muistovuosi

01.01.2018 - 31.12.2018

Vuonna 2018 tulee kuluneeksi sata vuotta Suomen sisällissodasta. Tällä sivulla tiedotetaan Kanta-Hämeen alueella toimivien museo- ja kulttuurilaitosten järjestämistä tapahtumista, joissa muistellaan vuoden 1918 sotaa.

Vuoden 1918 sodan tapahtumat alkoivat Hämeenlinnassa 29.1. turkulaisten ja toijalalaisten punakaartilaisten saavuttua kaupunkiin. Väkivallanteot yleistyivät vasta sodan loppupuolella huhtikuussa, kun punaisten harjoittama terrori kiihtyi. Tilanne laukesi 26.4., kun valkoisten kutsumat saksalaiset joukot saavuttivat Hämeenlinnan. Vaikka vauriot kaupungissa olivat vähäiset, aiheutti saksalaisten tulitus Hämeenlinnan ulkopuolella mittavaa inhimillistä ja aineellista tuhoa. Varsinaisten sotatoimien päätyttyä tilanne ei kuitenkaan rauhoittunut, sillä valkoisten punaisia kohtaan tuntema viha purkautui vuorostaan punavankeihin kohdistuvana terrorina. Hämeenlinnaan perustettiin sodan jälkeen yksi Suomen suurimmista vankileireistä, jossa oli enimmillään lähes 12 000 punakaartilaista vangittuna.

Kuvat:
Ensimmäisessä kuvassa on saksalaisten tykki ja sitä ihmetteleviä kaupunkilaisia Hämeenlinnan torilla sen jälkeen, kun saksalaiset olivat vallanneet kaupungin.
Toisessa on tuhoutuneita rakennuksia rautatieaseman takana Hätilässä, kun punaisten räjähdevaunu räjähti asemanseudulla.
Kolmannessa kuvassa on kuvattu punavankeja linnankasarmin pihalla.

1918 - Kansalaissota asiakirjojen kertomana

Kansallisarkiston verkkonäyttely esittelee sotatoimiin liittyviä asiakirjoja sodan puhkeamisesta aina punaisen Suomen kansanvaltuuskunnan toiminnan päättymiseen huhtikuussa 1918. Viikoittain etenevässä näyttelyssä on kolme tarkastelunäkökulmaa: valkoisten ja punaisten lisäksi myös yksityisten ihmisten aikalaiskokemukset sodasta.

Kansalaissota asiakirjojen kertomana

Alfred Kordelin, Kanta-Hämeen ja Suomen kohtalonhetkiä 1917-1918

Lammi-Seura järjestää yhdessä Vanajaveden opiston kanssa yleisöluennon jonka aiheena on Alfred Kordelin, Kanta-Hämeen ja Suomen kohtalonhetkiä 1917-1918. Luennoitsijana Teemu Keskisarja. Tilaisuus on 5.3.2018, klo 17.30-19.00 Lammin kirkossa.

Lammi-Seura

Vanajaveden opisto

Forssan museo järjestää muistovuoden teemaopastukset perusnäyttelyyn

Forssan historiaa 1 valkoisten ja 2 punaisten näkökulmasta.
Peräkkäiset opastukset pidetään kuukauden ensimmäisenä sunnuntaina 4.2., 4.3., 1.4. ja 6.5. klo 13 ja klo 14.

Hämeenlinnan Sosialidemokraattien sisällissodan muistovuosi

15.3. ”Tytöt 1918” Tampereen Työväenteatterissa, yhteiskuljetus, järjestää Hämeenlinnan Työväenyhdistys ry

21.3. ”Punaista hallintoa, punakaarteja ja puolueettomuutta – Hämeenlinnan työväestö keväällä 1918” klo 17 luennoitsijana FT Ilkka Teerijoki, Museo Skogster, järjestää Hämeenlinnan Työväenyhdistys ry

28.4. ”Sata vuotta työväen tekoja Hämeenlinnassa –juhla”klo 12-15 perhetapahtuma, klo 18-24 iltajuhla, Idänpään Torpalla, järjestää, Hämeenlinnan Vasemmistoliitto, SAK:n Hämeenlinnan paikallisjärjestö ry ja Hämeenlinnan Sosialidemokraattinen Kunnallisjärjestö ry

1.5. Kunnianosoitus Idänpään muistomerkillä klo 10, järjestää, Hämeenlinnan Vasemmistoliitto, SAK:n Hämeenlinnan paikallisjärjestö ry ja Hämeenlinnan Sosialidemokraattinen Kunnallisjärjestö ry
1.5. Kunnianosoitukset kukkatervehdyksineen kaupungin punaisten muistomerkeillä. järjestää, Hämeenlinnan Vasemmistoliitto, SAK:n Hämeenlinnan paikallisjärjestö ry ja Hämeenlinnan Sosialidemokraattinen Kunnallisjärjestö ry

9.6. Tie Tammisaareen – muistotapahtuma Dragsvikin punavankimuistomerkillä
klo 11, yhteiskuljetus, järjestää Hämeenlinnan Sosialidemokraattinen Kunnallisjärjestö ry

25.11. klo 9 kukkien lasku punaisten muistomerkille Ahveniston hautausmaalla, HTY

HTY

Kansalaissodasta 100 vuotta -luentosarja, Jokioinen

Kevään luennot:

- 21.2.2018 Kaikuja sadan vuoden takaa
Psykiatri Pirkko Turpeinen-Saari kertoo kansalaissodan tapahtumien vaikutusten siirtymisestä tähän päivään.
Haastattelijana Unto Kiiskinen keskiviikkona 21.2.2018 klo 18 Jokioisten kunnanviraston valtuustosalissa, Keskuskatu 29. Tilaisuuden järjestävät yhdessä Jokioisten kunta, kirjasto ja Jokiläänin kansalaisopisto Vapaa pääsy, tervetuloa!

- 21.3.2018 Punapappi - konna vai kunnian mies, osa 2. Luennoitsijana kirjailija Heikki Luoma
keskiviikkona 21.3.2018 klo 18.00-19.30 Jokioisten kunnanviraston valtuustosalissa, Keskuskatu 29, Järjestää Jokioisten kunta, kirjasto ja Jokiläänin kansalaisopisto. Vapaa pääsy
"Osa 2" johtuu siitä, että Luoma piti samasta aiheesta luennon opistolla syksyllä 2008.

Syksyllä

- 12.9.2018  Kirjailija Anneli Kanto keskiviikkona 12.9. kello 18 - 19.30 Jokioisten kunnanviraston valtuustosalissa, Keskuskatu 29, Järjestää Jokioisten kunta, kirjasto ja Jokiläänin kansalaisopisto. Vapaa pääsy.

Muistojumalanpalvelus 11.3.2018 Tammelan kirkossa

Klo 09.30     Lähtö kirkolta seppeleen laskuun Mustialan oppilaiden haudalle
Klo 10.00     Muistomessu
Klo n. 11.15 Lähtö seppeleen laskuun vakaumuksensa puolesta kuolleiden muistomerkille
Klo 11.45     Kahvit café Tammelassa

Museokeskiviikoissa 1918 -luentosarja, Hämeenlinna

Museokeskiviikot jatkuvat kevätkaudella vuoden 1918 tapahtumia käsittelevällä luentosarjalla 14.3.–25.4.2018. Tilaisuudet järjestetään keskiviikkoiltaisin klo 17.00 Museo Skogsterin seminaaritila Anderssissa, vapaa pääsy.

Ensimmäisenä Museokeskiviikkona 14.3. FT Tuomas Hoppu kertoo Suomen tiestä sisällissotaan. Seuraavana vuorossa on Hämeenlinnassa mainiosti tunnettu historioitsija FT Ilkka Teerijoki, joka esitelmöi Hämeenlinnan työvästöstä keväällä 1918. Sarja jatkuu maalis–huhtikuussa sisällissotaa eri näkökulmista lähestyvin aihein erittäin asiantuntevan luennoitsijakaartin voimin. Viimeisenä kullaan 25.4. emeritusprofessori Seppo Hentilää.

Hämeenlinnan kaupunginmuseon lisäksi kevätkauden Museokeskiviikkojen järjestelyissä ovat mukana 21.3. Hämeenlinnan työväenyhdistys ja 4.4. Suomalaisen Naisliiton Hämeenlinnan yhdistys.

Museokeskiviikkojen 1918-luentosarja 14.3.–25.4.2018
•14.3. Suomen tie sisällissotaan
 FT Tuomas Hoppu
•21.3. Punaista hallintoa, punakaarteja ja puolueettomuutta – Hämeenlinnan työväestö keväällä 1918
 FT Ilkka Teerijoki
•28.3. Sisällissodan vankileirien todellisuus ja muistot
 FT Sami Suodenjoki, Tampereen yliopisto
•4.4. Kohti sisällissotaa – sortokauden maanalainen vastarinta ja kansallisen kertomuksen murtumat
 kirjailija FT Minna Maijala
•11.4. Sisällissodan jälkeinen Suomi
 FT Marko Tikka, Tampereen yliopisto
•18.4. Pohjoinen Guernica – vuoden 1918 muistamisesta ja unohtamisesta
 FT Ulla-Maija Peltonen, SKS
•25.4. Miksi Saksa auttoi valkoisia sisällissodassa 1918?
emeritusprofessori Seppo Hentilä

Hämeenlinnan kaupunginmuseo

Sisällissota valokuvien kertomana

Kansallisarkisto julkaisee sosiaalisessa mediassa 28.1.2018 lukien kevään aikana sotakirjailija Konrad Westlinin kokoamaa kuva-aineistoa.
Kuva-arkisto, johon sisältyy yli 1 000 kuvaa ja jonka Westlin myös on varustanut yksityiskohtaisilla tiedoilla, kertoo vuoden 1918 tapahtumista ja ihmisistä. Kuvat eivät anna puolueetonta kuvaa tapahtumista, koska ne liittyvät suojeluskuntien, jääkärien ja valkoisten joukkojen toimiin vuoden 1918 sodassa. Aineistoa säilytetään Kansallisarkiston Vaasan toimipaikassa.

Seuraa vuoden 1918 tapahtumia kuvasarjan avulla Kansallisarkiston Facebook-sivulla

Tutustuminen vuoden 1918 Luolajaan

WanajaSeura järjestää tutustumisen vuoden 1918 Luolajaan, Hämeenlinnan vapautuksen muistopäivänä 26.4.2018 alkaen klo 18.00.

Luolajan 26.4.1918 tapahtumista kertoo Markku Seppälä . Kokoontuminen Luolajan seurantalolla, Luolajantie 11, josta kävely tapahtumapaikoille.
Kävelyn jälkeen kahvit Luolajan rukoushuoneella.

WanajaSeura