Tietoa Kanta-Hämeestä

Hyvän sijaintinsa ansiosta Hämeeseen on helppo tulla. Maakunta on noin tunnin juna- tai ajomatkan päässä Helsingistä ja muista Etelä-Suomen suurimmista kaupungeista. Pääkaupunkiseudun muuttoliike onkin suuntautunut viime vuosina vahvasti Hämeeseen ja maakunnan väkiluku on kasvussa. Hämeessä asuu jo yli 174 000 ihmistä.

Maakunta koostuu pienistä ja keskisuurista kaupungeista sekä taajamista. Suomalaisen sisämaa-asutuksen vanhimmat alueet sijaitsevat Hämeessä. Monipuoliset tapahtumat ja vilkas kansalaistoiminta ovat olennainen osa hämäläistä kulttuuria. Maakunnassa vallitsee pitkä perinne tekstiili- ja lasimuotoilussa.

Hämäläinen maaseutu on säilyttänyt elinvoimaisuutensa. Maaseutu tarjoaakin erinomaisen mahdollisuuden tutustua suomalaiseen luontoon. Hämeen luonto on rikasta ja monimuotoista. Vuodenaikojen vaihtelun voi aistia kaikkialla. Maakunnan maisemat vaihtelevat runsaasti, sillä maakunnasta löytyy erilaisia metsiä, järviä, soita ja harjuja. Harjujonot hallitsevat kulttuurimaisemaa, jota hiekkanummet ja pienet vesistöt elävöittävät. Hämeessä on yli 4000 hehtaaria rauhoitettuja luonnonsuojelualueita.

Kartta - Hämeen liitto