Hämeessä on aikaa

Käyttäjän Anja Mikkola kuva
Ohjaaja ja koreografi, Tahdittomat ry
24.11.2014

Rikos on jo vanhentunut, mutta tunnustan silti. Olin juuri ja juuri täyttänyt  11 vuotta, oppikoulun ensimmäisellä luokalla, syrjäkylän taaimmaisen talon ujo, herkkä ja epävarma tyttö metsän reunasta,  jyhkeän vuoren juurelta. Oli  tulossa koulun konva,  nykyään sitä vastaa kai lähinnä limudisko bändeineen.  Äidinkielen tunneilla oli harjoiteltu satunäytelmää, minulla oli näytelmässä yksi ainoa lyhyt lause, jonka muistaminen niin kuin oppiminen koulussa yleensäkään ei ollut ongelma. Mutta sen esittäminen!

Hämeen liitto palveluksessanne

Hämeen liitto kehittää Kanta-Hämeen maakuntaa ja valvoo sen etua. Hämeen jäsenkunnat ryhmittyvät Forssan, Hämeenlinnan ja Riihimäen seutuihin. Liiton hallinto perustuu kuntalakiin ja sen ylintä päätösvaltaa käyttää jäsenkuntien edustajista muodostuva valtuusto.

Suunnittelemme tulevaisuutta

Liitto kehittää maakuntaa tiiviissä yhteistyössä alueen kuntien, valtion viranomaisten, yritysten ja muiden kehittäjäkumppaneiden kanssa. Määrittelee maakunnan kehittämisen strategian, kokoaa yhteen alueen voimavarat ja ylläpitää Hämeen kesäyliopistoa.

Luomme mahdollisuuksia

Liitossa laadittu ja hyväksytty maakuntakaava ohjaa Hämeessä maankäytön, liikenteen ja maakunnan muun yhdyskuntarakenteen kehittämistä.

Ohjaamme kehitystä

Liitto määrittelee maakuntaohjelmaan Hämeen kehittämisen tavoitteet. Maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelma puolestaan ennakoi Hämeen tarvitsemat lyhyen aikavälin toimenpiteet ja rahoituksen.

Katso

Lisää tietoa maakunnan matkailupalveluista, asumisesta, osaamisesta ja yrittämisestä.
hame.fi

Virkistysalueyhdistys
hameenvirkistysalueyhdistys.fi

Vanajavesikeskus (VVK)
vanajavesi.fi/vanajavesikeskus

KYO
hameenkesayliopisto.fi

LUO-esite

LUO-nettisivut

HOC_ESR_hanke_loppuraportti
Vuoden yhteistyöosaaja 2013
Jarmo Viteli
Antti Hautamäki
Janne Salminen
Tapani Pöykkö

Vaihemaakuntakaava
Kanta-Hämeen 2. vaihemaakuntakaava on valmisteilla

Hankerahoitus
Maakunnan kehittämisraha (MKR)
Euroopan aluekehitysrahasto 2007-2013 (EAKR)

Vuodenvaihteessa päättyneen INTERREG IVC-rahoitteisen CREATOR-miniohjelman seitsemän eurooppalaisen alueen yhteistyön lopputuloksena syntyi mm. kehittämissuosituksia ja toimenpide-ehdotuksia väestön ikääntymiseen liittyvien haasteiden ratkaisemiseksi ja mahdollisuuksien hyödyntämiseksi.

KATSO: loppudokumentit, http://www.creator7.eu/ ja ohjelman uutiskirje

Luontoon.fi

SYKE
Tarjolla entistä tarkempaa tietoa kaupungeista ja maaseudusta