Hämeessä on aikaa

Käyttäjän Pekka Keskinen kuva
Ma. apulaisjohtaja, Hämeenlinnan vankila
18.08.2014

Hämeenlinnan kaupungin vankilahistoriaa voidaan pitää poikkeuksellisena. Hämeenlinnassa on toiminut vankila 1300-luvulta lähtien. Varhaisin vankila käsitti säilytystiloja Hämeen linnassa, jossa rikoksentekijät odottivat tuomion täytäntöönpanoa. Vuonna 1837 Hämeen linna muutettiin kokonaan vankilakäyttöön ja se toimi vankilana aina vuoteen 1953, jolloin viimeiset vangit siirtyivät linnan viereen rakennettuun vankilarakennukseen. Hämeen linnan alueella vankila toimi aina vuoteen 1993, jonka jälkeen se muutettiin vankilamuseoksi ja vankilatoiminta siirtyi Kylmäkoskelle.

Hämeen liitto palveluksessanne

Hämeen liitto kehittää Kanta-Hämeen maakuntaa ja valvoo sen etua. Hämeen jäsenkunnat ryhmittyvät Forssan, Hämeenlinnan ja Riihimäen seutuihin. Liiton hallinto perustuu kuntalakiin ja sen ylintä päätösvaltaa käyttää jäsenkuntien edustajista muodostuva valtuusto.

Suunnittelemme tulevaisuutta

Liitto kehittää maakuntaa tiiviissä yhteistyössä alueen kuntien, valtion viranomaisten, yritysten ja muiden kehittäjäkumppaneiden kanssa. Määrittelee maakunnan kehittämisen strategian, kokoaa yhteen alueen voimavarat ja ylläpitää Hämeen kesäyliopistoa.

Luomme mahdollisuuksia

Liitossa laadittu ja hyväksytty maakuntakaava ohjaa Hämeessä maankäytön, liikenteen ja maakunnan muun yhdyskuntarakenteen kehittämistä.

Ohjaamme kehitystä

Liitto määrittelee maakuntaohjelmaan Hämeen kehittämisen tavoitteet. Maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelma puolestaan ennakoi Hämeen tarvitsemat lyhyen aikavälin toimenpiteet ja rahoituksen.

Vaihemaakuntakaava
Kanta-Hämeen 2. vaihemaakuntakaavan luonnos on nähtävillä

Hankerahoitus
Maakunnan kehittämisraha (MKR)
Euroopan aluekehitysrahasto 2007-2013 (EAKR)

Vuodenvaihteessa päättyneen INTERREG IVC-rahoitteisen CREATOR-miniohjelman seitsemän eurooppalaisen alueen yhteistyön lopputuloksena syntyi mm. kehittämissuosituksia ja toimenpide-ehdotuksia väestön ikääntymiseen liittyvien haasteiden ratkaisemiseksi ja mahdollisuuksien hyödyntämiseksi.

KATSO: loppudokumentit, http://www.creator7.eu/ ja ohjelman uutiskirje

Luontoon.fi

SYKE
Tarjolla entistä tarkempaa tietoa kaupungeista ja maaseudusta