Katleena Kortesuo on Vuoden Hämäläinen 2018

Hämeen Liitto ja Yle Hämeenlinna ovat valinneet Vuoden Hämäläiseksi 2018 hämeenlinnalaisen monitoiminaisen Katleena Kortesuon.

Kortesuo tekee töitä kriisiviestinnän kouluttajana, tietokirjailijana ja yrittäjänä. Niin kuin hän itse kuvaa työsarkaansa, hän saa elantonsa puhumalla, kirjoittamalla ja ratkomalla kriisiviestinnän tilanteita.

Kortesuo on Hämäläinen isolla H:lla. Hän on ollut uskollinen kotiseudulleen ja asuu edelleen synnyinkaupungissaan Hämeenlinnassa.

Hän vaikuttaa alueen historian ja kulttuurin ylläpitoon osallistumalla muun muassa Hämeen keskiaikatapahtumien järjestämiseen. Katleena Kortesuon keskiaikahahmo on nimeltään Katleena Hannuntytär. Hän on myös Hämeenlinnan keskiaikayhdistyksen puheenjohtaja. Partiolaisuus, naisten maanpuolustustoiminta ja Martat kuuluvat Kortesuon paikalliseen elämänpiiriin.

Kortesuo on innostava keskustelija, joka monella erilaisella estradilla panee vauhtia kehityksen rattaisiin niin omassa maakunnassa kuin valtakunnallisestikin.

Hän on kirjoittanut ja ollut mukana kirjoittamassa yli 30 kirjaa erilaisista historiikeistä ja kriisiviestinnän keinoista aivojen huoltamiseen.

Yli 500 koulutuksen ja seminaaripuheenvuoron pitäjänä Kortesuo on saanut kiitosta kekseliäisyydestään, suorapuheisuudestaan, energisyydestään ja erityisesti kyvystään havainnoida ihmisiä ja ympäristöä uusia palveluja ja luovuutta rakentavalla tavalla. Katleena Kortesuo on myös ahkera blokaaja ja some-keskustelija.

Oman ja perheen yritysten lisäksi Kortesuolla on hallituspaikka verkkopalvelujen kehittäjäyhtiö Aucorissa sekä edustajistopaikka OP Etelä-Hämeessä.

Teksti: Yle Hämeenlinna, Päivi Kuisma
Kuva: Yle Hämeenlinna, Ville Välimäki