Maakuntajohtajan kirje Joulupukille

Rakas Joulupukki, lähestyn Sinua nyt ensimmäistä kertaa tästä maakuntajohtajan roolista käsin. En ehtinyt istua aiemmin koneen ääreen, ja aattoon on enää kovin vähän aikaa, joten pelkään että saatat kyllä olla jo pakkaamassa rekeä.

Sinulla on siellä tunturissa kova kiire, mutta vauhtia on ollut täällä Hämeessäkin tänä syksynä. Vuosi oli varmasti eräs Hämeen liiton kiireisimmistä ja kun katson eteenpäin, näen tahdin vain kiihtyvän edelleen. Maan hallitus julkisti eilen illalla reformiministeriryhmän neuvottelemat linjaukset sote- ja maakuntauudistuksesta ja noiden linjausten viitoittaman työn kimppuun käymme hihat käärittyinä heti vuodenvaihteen jälkeen.

Sitä ennen aiomme kuitenkin laskeutua aivan rauhassa joulun viettoon. Työyhteisömme on todellakin tämän sydäntalven loman ansainnut, ja huomaan että moni yhteistyökumppanikin alkaa olla jo väsynyt ja hiljainen, levon tarpeessa. Itse pääsen huomenna sulkemaan tietokoneeni, mutta muutama toivomus tässä maakuntajohtajallakin Pukille sitä ennen olisi. En ole neljäänkymmeneen vuoteen Sinulle kirjoittanut, joten toivottavasti tämä viestini löytää silti perille.

Aivan ensimmäisenä toivoisin, että antaisit ihmisille kykyä asettua toisen ihmisen asemaan, oli sitten kysymys koululaisista, työyhteisön jäsenistä, perhepiiristä tai yhteiskunnallisista vaikuttajista. Ajattelen, että maailmamme olisi melko erilainen paikka elää, jos kukin meistä onnistuisi toimimaan niin, ettei ainakaan tietoisesti toisen taakkaa kasvattaisi.

Itse kullakin on kuitenkin toisinaan raskaita ajanjaksoja elämässä, ja toivoisinkin että antaisit meille kanssaihmisille lisäksi tarkat silmät ja korvat sellaista huomata, ja oikeat sanat, joilla vahvistaa toinen toistamme. Me kaikki olemme paitsi työntekijöitä ja osaajia, myös lopulta ihmisiä kaikkine taustoinemme ja tunteinemme.

Jaksamistakin meille kaikille toivoisin. Sekä työelämä että elämä muutenkin on käynyt yhä hektisemmäksi ja monella tavalla armottomammaksi. Työpaikoilla saatetaan olla todella kovilla, etenkin nyt, kun käynnissä on tämä kaikkien aikojen laajin suomalaisen yhteiskunnan uudistustyö. Tähän jaksamiseen ja ehtimiseen viitaten toivon todella, että meille annettaisiin valmistelutyöhön riittävästi aikaa. Näin laajan ja kerrannaisvaikutuksiltaan arvaamattoman muutoksen toteuttaminen pitäisi ymmärtää vaiheistaa, eikä sitä saisi tärvellä epätoivoisilla aikatauluilla. Josko tällaista viestiä menisi Sinunkin kauttasi tuonne Helsinkiin ja valtioneuvostolle? Kirjoitamme kyllä itsekin heille myöhemmin vielä vähän virallisemman lausunnon. Tässä uudistuksessa meillä ei kansakuntana ole varaa epäonnistua.

Muutama muukin pyyntö olisi mielessä, mutta ymmärrän, ettet sinäkään ehdi kiireiltäsi kaikkea hoitaa kuntoon. Kohtuullisuuden nimissä on siis syytä toivoa meille hämäläisille myös maakuntalaulumme hengessä tarmoa tarttua itse toimeen ja voimia aktiivisesti tehdä töitä meille tärkeiden asioiden hyväksi. Ja viisautta vetää yhtä köyttä. Turhanaikaisen arvostelun sijaan meillä olisi varaa herkemmin tukea toinen toistemme pyrkimyksiä.

Toivotan Sinulle turvallista matkaa kaikkien lasten koteihin. Pysy lämpimänä reessä! Ja Muorille terveiseni!

Hämeestä,
Anna-Mari