Maakuntahallitus

Maakuntavaltuuston valitsee 11-jäsenisen maakuntahallituksen Hämeen liiton perussopimuksen mukaisesti. Jäsenet valitaan maakunnan kolmelta seutukunnalta niiden väestömäärien suhteessa. Hallituksen muodostamisessa noudatettiin kevään 2021 kuntavaalien poliittista äänijakaumaa maakunnassa. Maakuntahallituksen toimikausi on sama kuin valtuuston toimikausi.

Maakuntahallitus valvoo Hämeen liiton etua, edustaa sitä ja tekee sen puolesta sopimukset. Maakuntahallituksen tehtävänä on valmistella ja tehdä esitykset valtuustolle keskeisistä strategisista suunnitelmista ja asiakirjoista, liiton toiminta- ja taloussuunnitelmasta ja talousarviosta sekä muista valtuuston käsiteltäviksi menevistä asioista. Lisäksi maakuntahallitus vastaa valtuuston päätösten täytäntöönpanosta.

Maakuntavaltuuston asettamien tavoitteiden saavuttamiseksi maakuntahallitus antaa toimintalinjaukset liiton toiminnalle.

Maakuntahallitus seuraa asetettujen tavoitteiden toteutumista osavuosikatsauksessa. Maakuntahallitus hyväksyy vuosittain laadittavan maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelman ja käsittelee liiton osalta kehittämishankkeille muun muassa Euroopan aluekehitysrahaston varoista myönnettäväksi tulevat kehittämistuet.

Maakuntahallitus kokoontuu vuonna 2024 seuraavasti:

29.1., 19.2., 18.3., 15.4., 27.5., 10.6., 19.8., 16.9., 7.10., 4.11. ja 9.12.

Maakuntahallitus 2021-2025

JäsenVarajäsen
Puheenjohtaja Antti Ahonen, kok.
Inkeri Vuori, kok.
Hämeenlinna
Varapuheenjohtaja Teppo Turja, ps.
Antero Niemelä, ps.
Marko Ahtiainen, kok.