Etusivu / Tulevaisuusfoorumi

Tulevaisuusfoorumi

Päivitetty

Eurooppa, Suomi ja teknologian globaali kylmä sota.

Suora lähetys tänään klo 14.00 Yle Areenassa. Lähetystä pääset seuraamaan tästä linkistä:

Kiina ja Yhdysvallat ovat ajautuneet ”teknologiseen kylmään sotaan”, jonka seurauksena maailman suurimmat tuotantoalustat ja tietotekniset alustat ovat kytkeytymässä irti toisistaan. Tämä merkitsee kasvavaa poliittista epävarmuutta, talouskasvun hidastumista ja pahimmillaan globaalin innovaatiojärjestelmän murenemista.

Miten pärjäävät Eurooppa ja Suomi? Miten asetelma vaikuttaa valmistavaan teollisuuteen ja kansainväliseen turvallisuuteen? Kykeneekö EU vastaamaan yksituumaisesti politiikkatoimilla?

Tytti Tuppurainen, Esa Pulkkinen, Stig Gustavson ja Matti Apunen pureutuvat futuristi Tomi Teikon ja juontaja Tiina Kokon johdattelemina aiheeseen Tulevaisuusfoorumissa, joka striimataan suorana Hämeenlinnan Verkatehtaalta. Nuorten näkökulmaa tuo vuoden nuoreksi eurooppalaiseksi valittu Atte Ahokas.

Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä
Yle Areenaan 6.10.2020 klo 14.00

Tytti Tuppurainen

Tytti Tuppurainen teki valiokuntatyötä kahdeksan vuotta maa- ja metsätalousvaliokunnassa sekä suuressa valiokunnassa. Suuri valiokunta, jonka varapuheenjohtaja hän oli 2015–2019, oli Tuppuraiselle väylä vaikuttaa Suomen EU-politiikkaan.

Eurooppapolitiikkaa, eurooppalaista yhteistyötä hän on edistänyt myös puolueensa EU-työryhmän puheenjohtajana ja Euroopan sosialidemokraattisen puolueen (PES) puheenjohtajistossa. Poliittisen uran ohella Tuppurainen on ollut aktiivinen kansalaisjärjestöissä.

Vain vahva ja yhtenäinen Euroopan unioni voi toimia käpertymisen ja talousnationalismin vastavoimana.

Tytti Tuppurainen

Esa Pulkkinen

Neljä vuotta EU:n Sotilasesikunnan päällikkönä Brysselissä toiminut Esa Pulkkinen on palannut Puolustusministeriön puolustuspoliittisen osaston päälliköksi.

EU:n puolustusulottuvuus ja EU:n Sotilasesikunta ovat olleet EU:n hallitusten välisen toiminnan keskiössä viimeisen neljän vuoden ajan. Sotilasesikunnan rooli on laajentunut kriisinhallinnasta kattamaan laajasti sotilaallisten suorituskykyjen kehittämisen.

Esa Pulkkisen esikunta oli keskeisessä roolissa kehitettäessä EU:n puolustus- ja puolustusmateriaaliyhteistyötä. Myös hybridi- ja kyberuhkiin varautuminen nousi yhä tärkeämmälle sijalle esikunnan työtä. Pulkkisen esikunnalla oli iso rooli myös muun muassa Sotilaallisen liikkuvuuden kehittämisessä. Yhteistyö EU:n Puolustusviraston ja EU:n Komission kanssa oli vahvassa kasvussa.

Vahvempi EU – turvallisempi Suomi.

Esa Pulkkinen

Stig Gustavson

Konecranesin perustaja ja pitkän, monipuolisen työuran valmistavan teollisuuden parissa tehnyt Gustavson toimii nykyään bisnesenkelinä kymmenessä start-upissa, jotka toimivat muun muassa biotechin, lääketieteen, logistiikan, infrastruktuurin, tuulivoiman parissa.

Vahva hallitustyökokemus, jonka joukkoon mahtuu investointipankkeja, konepajateollisuutta, elektroniikkaa, high techia, terästeollisuutta, sijoitusyhtiöitä jne. Lähes kaikissa yhteisenä nimittäjänä vahva kansainvälisyys.

Suomella on monta ”epäetua” (ilmasto, sijainti, kieli, verotus). Tasainen pelikenttä ei riitä kun houkuttelemme taitajia ja investointeja. Meidän on pakko tarjota muita, parempia etuja.

Stig Gustavson

Matti Apunen

Taustaltaan pitkäaikainen journalisti ja Aamulehden vastaava päätoimittaja. Elinkeinoelämän valtuuskunnan EVA:n johtajana Apunen on arvioinut laajalti talouspolitiikkaa ja tehnyt avauksia hallituksen politiikkatoimiksi.

Matti Apunen on kokenut politiikan ja talouden mediakommentaattori, kolumnisti ja mm. Ylen Jälkiviisaiden vakiojäsen. Hän on kirjoittanut yhdessä Juha Vikmanin kanssa kirjan ”Hyvä omistaja”, joka peilaa Warren Buffetin bisnesajattelua suomalaisen pk-yrityksen arkeen.

Suomeen kohdistuu kaksi valtavaa paineaaltoa. Emme ole kunnolla valmistautuneet kumpaankaan.

Matti Apunen

Atte Ahokas

17-vuotias ilmastoaktivisti Atte Ahokas ponnisti vuodessa Jokioisten kirjaston portailta ilmastoliikkeen kasvoiksi. Hän on noussut yhdeksi Suomen nuorten ilmastolakkoliikkeen organisaattoreista.

Julkisessa keskustelussa Ahokas on pitänyt esillä huolta ilmastosta ja ihmiskunnan tulevaisuudesta. Ahokas on palkittu myös Prometheus-palkinnolla vuonna 2020.

Meidän nuorten tulevaisuus on uhattuna eikä ääntämme saa ohittaa päätöksenteossa!

Atte Ahokas

Tomi Teikko

Tulevaisuusfoorumin moderaattorina toimiva Tomi Teikko on yrittäjä, futuristi ja digitaalisten ratkaisujen pioneeri.

Teikon sovelluksilla suuret kansainvälisesti toimivat suomalaiset korporaatiot ovat vieneet suomalaista digiosaamista maailmalle 30 vuoden ajan.

Menneisyyteen takertuva politiikka näivettää Suomen kilpailukykyä kansainvälisessä markkinassa. Mikään ei ollut paremmin ennen!

Tomi Teikko

Tiina Kokko

Menneeseen on helppo katsoa. Tässä hetkessä me elämme. Kuka uskaltaa katsoa tulevaisuuteen? Tulevaisuusfoorumissa kaikki uskaltavat.

Tiina Kokko