Kanta-Hämeen keskeistä sijaintia Etelä-Suomen liikenteellisessä keskiössä ei voi korostaa liikaa. Hämeen maakuntahallitus lausui kansallisen liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraohjelman luonnoksesta ja korostaa siinä muun muassa Moreeni-Rastikankaan yritysalueen merkitystä. Maakuntahallitus alleviivaa myös Forssan seudun raskaan liikenteen solmukohtaa Humppilassa.
Ohjelman tavoitteena on edistää fossiilisille liikennepolttoaineille vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfran rakentumista ja sen kehittymisen seurantaa EU:n jakeluinfra-asetuksen (AFIR) edellyttämällä tavalla. Lausuntokierroksella oleva ohjelmaluonnos sisältää arvion liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfran ja markkinan kehityksestä, sekä näiden kehittymistä koskevat tavoitteet ja edistämistoimenpiteet.
Kanta-Häme sijaitsee suurten kaupunkien välittömässä läheisyydessä ja alueen läpi kulkevat muun muassa valtatiet 2,3,9, 10 ja 12 sekä kantatie 54, jonka nostamista valtatieluokkaan Hämeen liitto ajaa. Kuljetusvirtojen osalta maakunta kuuluu Suomen keskisten alueiden eteläosaan, jotka toimivat tärkeimmän kuljetusinfrastruktuurin näkökulmasta eräänlaisessa välittäjäroolissa.
Tämä tarkoittaa sitä, että Kanta-Hämeen kautta kulkevat Suomen tärkeimpiin kuuluvat kuljetusväylät ja siten alueella operoidaan merkittävä osa maan kuljetusvirroista. Sen pitää näkyä tulevan palveluinfran sijoittumisena maakuntaamme, sanoo Hämeen maakuntavaltuuston puheenjohtaja Johannes Koskinen.
Luontaisena logistisena solmupisteenä Kanta-Häme tarjoaa erinomaisia mahdollisuuksia myös vaihtoehtoisten käyttövoimien jakelu- ja latausinfrastruktuurin kehittämis- ja sijoittumistarpeisiin. Esimerkiksi Hämeenlinnan alueella on pitkäjänteisesti kehitetty Moreeni-Rastikankaan MORE-yritysaluetta ja sen yhteyteen rakennettavaa raskaan liikenteen palvelualuetta. Alueen tarkoitus on tulevaisuudessa palvella erityisesti raskaan liikenteen tarpeita ja vastata laajasti vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelusta valtatiellä 3, ja myös valtatiellä 10.
MORE-alueen suunnittelussa on huomioitu myös kuljettajan ja kaluston palveluihin ja turvallisuuteen liittyviä seikkoja. Lisäksi uusien älyteknologioiden konseptointityötä on tehty yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. MORE-yritysalue pitää nähdä tulevaisuuden kannalta keskeisenä vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelu- ja solmupisteenä Etelä-Suomessa, sillä alue tulee vastaamaan eri käyttövoimien jakelutarpeisiin laajasti vuosikymmenen lopulla, toteaa Hämeen maakuntahallituksen varapuheenjohtaja Teppo Turja.
Valtateitä 2 ja 9 ei unohdeta
Toinen sijaintinsa kannalta erinomaiseksi tunnistettu raskaan liikenteen solmupiste Kanta-Hämeessä sijaitsee Humppilassa valtateiden 2 ja 9 risteyksessä.
Alueelle on kaavoitettu laaja teollisuutta ja logistiikkaa palveleva työpaikka-alue, joka sijaintinsa Turun ja Tampereen, sekä Helsingin ja Porin muodostamassa keskiössä palvelisi Hämeen maakuntahallituksen mukaan erittäin hyvin raskaan liikenteen erilaisia vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelutarpeita.
Humppilan sijainti valtateiden risteyskohdassa ja Turku-Toijala-radan varressa tekee siitä erittäin mielenkiintoisen kohteen myös mahdollisten yhdistettyjen rata- ja maantiekuljetusten näkökulmasta, joka korostaisi edelleen Humppilan logistista merkitystä, sanoo Hämeen maakuntahallituksen puheenjohtaja Antti Ahonen.
Lisätiedot:
Antti Ahonen, Hämeen maakuntahallituksen puheenjohtaja, puh. 044 535 9400
Teppo Turja, Hämeen maakuntahallituksen varapuheenjohtaja, puh. 0400 791793
Johannes Koskinen, Hämeen maakuntavaltuuston puheenjohtaja, puh. 050 511 3061
Katso Hämeen maakuntahallituksen kokousasiakirjat tästä linkistä. (siirryt TWeb-sivustolle)