bussipysäkki, liikenne, linja-auto

Julkaistu

Kanta-Hämeessä on jopa 70 kestävän liikkumisen matkaketjua

Työssä tutkittiin Kanta-Hämeen kestäviä matkaketjuja Forssan, Riihimäen ja Hämeenlinnan seuduilla, seutujen välillä sekä maakunnan ulkopuolelle suuntautuvien matkojen osalta.

Matkaketjuilla tarkoitetaan useammasta osasta koostuvien matkojen, kuten esimerkiksi pyörä- ja bussimatka tai bussi- ja junamatka muodostamaa kokonaisuutta. Niiden tunnistamiseksi selvitettiin tärkeimmät solmupisteet, eli pysäkit ja asemat.

Matkaketjut asetettiin tärkeysjärjestykseen matka-ajan, joukkoliikenteen vuorotarjonnan, käyttäjäpotentiaalin ja päästövähennyspotentiaalin perusteella. Lisäksi niistä tunnistettiin 12 kaikkein tärkeintä laatuketjua. Kestävän matkaketjun pääkulkumuotona on joukkoliikenne, kuten juna tai linja-auto.

Tärkeimpien solmujen kehittämistoimet on nyt määritelty

Työssä määriteltiin myös Kanta-Hämeen tärkeimmät joukkoliikennepysäkit, jotka toimivat matkaketjujen solmupisteinä. Pysäkit luokiteltiin ensimmäistä kertaa pysäkkiluokkiin, joita ovat terminaalit, keskeiset solmupysäkit, vilkkaat pysäkit ja peruspysäkit.

Erityisen huomion kohteena olivat kaikkein tärkeimmät laatusolmut, joiden kehittämistoimet on nyt määritelty. Lisäksi keskityttiin asettamaan laatutavoitteet pysäkeille, niille johtaville reiteille sekä henkilöautojen ja pyörien liityntäpysäköinnille, jotta olosuhteita voidaan parantaa tehokkaasti.

Työllä parannetaan kestävän liikkumisen olosuhteita Kanta-Hämeessä keskittymällä siihen, mitä infrastruktuurille voidaan tehdä. Lisäksi selvityksessä esitetään kestävien matkaketjujen asiakastiedon kehittämistä.

Päätavoitteena on varmistaa, että resurssit kohdennetaan mahdollisimman vaikuttavasti kestävän liikkumisen ja liikenneturvallisuuden edistämiseksi. Kanta-Hämeen kaikki kunnat olivat mukana tarkastelussa.

Tutustu tästä Kanta-Hämeen kestävät matkaketjut 2023-raporttiin (siirryt Doria.fi-sivustolle)

Kuva: Saara Aaltio, Sitowise

Lue alkuperäinen tiedote Uudenmaan ELY-keskuksen sivuilla.