kansikuva, kuvakaappaus asiakirjasta

Julkaistu

Liikenne 12 -suunnitelma saa Hämeen maakuntahallitukselta kritiikkiä, kiitoksia ja kehittämisehdotuksia

Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma, Liikenne 12, on lausuntokierroksella. Strateginen suunnitelma linjaa Suomen liikennejärjestelmän kehittämistä seuraavat 12 vuotta ja ohjaa samalla maakunnissa tehtävää liikenteen kehittämistä. Hämeen maakuntahallitus antoi liikenne- ja viestintäministeriölle kehittämistä, kritiikkiä ja kiitoksiakin sisältävän lausunnon 17.2.2025.

Liikenne 12 -suunnitelma on lähtökohtaisesti strateginen, joten siinä ei käsitellä liikennehankkeita. Poikkeuksen tässä tekee kuitenkin päärata, jonka Helsinki-Tampere-välin peruskorjaus ja parantaminen on nostettu suunnitelmaan.

Hämeen maakuntahallitus pitää erillistä kirjausta pääradasta hyvin tärkeänä ja kehittämisen tahtotilaa kuvaavana nostona. Maakuntahallitus haluaa nähdä toki myös pidemmän aikavälin kehitystä kansainvälisten yhteyksien osalta ja toteaa, että raideleveyden muutosta ja sen vaikutuksia on arvioitava objektiivisesti koko pääradan osalta.

Vaikka raideleveysmuutos ja mahdolliset muut megahankkeet, kuten Tallinnan tunneli tai merenkurkun ylittävä kiinteä yhteys ottavatkin aikansa, maakuntahallitus näkee, että valtiolla tulisi olla pitkänajan visio tai tiekartta näiden ja muiden kansainvälisten yhteyksien kokonaiskuvasta.

Junaliikenteen ostopalvelusopimuksen malli olisi täysin kestämätön

Valtio varautuu suunnitelman mukaan tulevaan junaliikenteen ostopalvelusopimukseen, kun muun muassa lähijunaliikenne kilpailutetaan 2030-luvun alussa. Liikenne 12 -suunnitelman mukaan myös kunnat osallistuisivat jatkossa näiden ostojen kustannuksiin.

Lähijunaliikenne on eri alueilla ja yhteysväleillä hyvin erilaista. Esimerkiksi kaupunkiseutujen sisällä tapahtuva seutujunaliikenne eroaa merkittävästi nykyisestä maakuntien välisestä R-junaliikenteestä Helsingin ja Tampereen välillä.

Hämeen maakuntahallitus toteaa, että tällaisilla runkoyhteyksillä junaliikenteen pitää olla edelleen valtion rahoitusvastuulla. Muiltakin osin hallitus näkee, että valtiolla pitäisi olla kokonaisvastuu lähijunaliikenteen kehittämisestä – ja ostamisesta.

Eri asioita ovat kaupunkiseutujen sisäinen lähijunaliikenne, jossa yhteishankinta voi olla tarkoituksenmukaista sekä Hämeen liitonkin kannattama, Lounais-Hämeen aluetta sivuava Turku-Tampere välille suunniteltu uusi taajamajunayhteys.

Pohjoismaista ja erityisesti länteen suuntaavaa yhteistyötä syvennetään

Liikenne 12 -suunnitelmassa todetaan, että valtio aikoo syventää pohjoismaista yhteistyötä erityisesti läntisten yhteyksien osalta. Tämä nähdään maakuntahallituksessa tärkeänä, sillä Suomen menestys kasvaa lännessä ja Länsi-Suomen merkitystä pitääkin korostaa muun länteen suuntautuvan kansainvälisen yhteistyön ohella.

Länsi-Suomen väylät, satamat ja muut yhteydet liikenteen solmupisteineen ovat merkittävä osa tätä yhteistyötä ja yhteyksien toimivuutta, sekä huoltovarmuutta.

Suunnitelman mukaan valtio pyrkisi lisäksi yhdenmukaistamaan maanteiden hallinnollisia luokkia koskevat toimintatavat ja periaatteet.

Asiasta on tehty useita selvityksiä, joissa yksi toisensa jälkeen on todettu kantatien 54 olevan erittäin tärkeä raskaan liikenteen reitti ja pitkämatkaista liikennettä palveleva yhteys, jota pystytään vaikuttavasti kehittämään. Tien nykyinen luokittelu ei vastaa sen merkitystä liikennejärjestelmässä, ja nykyisen tieluokituksen on todettukin olevan jopa nurinkurinen sen liikenteelliseen rooliin nähden.

Yhteistyön tiivistämistä suunnitellaan myös Suomen sisällä

Suunnitelmassa on linjattu useita toimenpiteitä, joissa valtio, kunnat ja maakuntien liitot tulisivat jatkossa tiivistämään yhteistyötä ja keskinäistä vuoropuhelua. Osittain toimenpiteet liittyvät myös vastuun- ja tehtävänjakoihin.

Hämeen maakuntahallitus kannattaa tiivistä ja riittävää vuoropuhelua niin tiedon jakamisen kuin esimerkiksi alemman tieverkon kehittämisen osalta. Yhteistyön lähtökohtana on oltava päällekkäisyyksien karsiminen ja vuoropuhelun tehostaminen.

Lisätiedot:

Antti Ahonen, Hämeen maakuntahallituksen puheenjohtaja, puh. 044 535 9400
Teppo Turja, Hämeen maakuntahallituksen varapuheenjohtaja, puh. 0400 791793
Johannes Koskinen, Hämeen maakuntavaltuuston puheenjohtaja, puh. 050 511 3061
Toni K. Laine, Hämeen maakuntajohtaja, puh. 050 463 7810

Katso Hämeen maakuntahallituksen kokousasiakirjat tästä linkistä (siirryt uuteen välilehteen Tweb-sivustolle)