Etusivu / Uutiset

Uutiset

Päivitetty

  • Rahoitusagentti-pilottihankkeessa tavoitellaan EU-rahoituksen kasvua Kanta-Hämeessä

    Forssan Yrityskehitys Oy, Linnan Kehitys Oy ja Riihimäen Tilat ja Kehitys Oy käynnistävät yhdessä pilottihankkeen, jossa kokenut rahoitusasiantuntija kartoittaa Kanta-Hämeen yrityksille ja kunnille sopivia EU-ohjelmia ja EU:ssa haettavaksi avautuvia rahoituksia. Hämeen maakuntahallitus myönsi Rahoitusagentti-hankkeelle 178 562 euron Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen (AKKE)-rahoituksen. Pilottihanke tähtää suoraan EU:lta haettavan rahoituksen määrän kasvuun maakunnan pk-yrityksissä ja kunnissa.…

  • Into piukeena-blogi: Riihimäki on kasvuhakuinen keskipiste teknologialle ja innovaatioille

    Hämeen liiton elinvoimablogi Teemu Seppälä Riihimäen kaupungin tuore teknologia- ja innovaatiojohtaja (Kuva: Riihimäen kaupunki) Riihimäen uutena, viime viikolla aloittaneena, teknologia- ja innovaatiojohtajana näen kaupunkimme kukoistavana kasvukeskuksena erityisesti robotiikan ja puolustusteknologian alalla. Kyseessä on kaksi teknologista aluetta, jotka ovat yhä tärkeämpiä ja merkityksellisempiä tässä äärimmäisen nopeasti muuttuvassa maailmassamme. Häme ei ole irrallisena globaalissa kehityksessä vaan osana…

  • Osallistu Kanta-Hämeen maakuntakaava 2040 ensimmäisen vaihemaakuntakaavan suunnitteluun – osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nyt nähtävillä

    Hämeen maakuntavaltuusto päätti 27.11.2023 käynnistää maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti (25 §, 27 §) maakuntakaavan laatimisen. Päätöksen mukaan maakuntakaava laaditaan kaikki Kanta-Hämeen kunnat kattavana vaihemaakuntakaavana, joka täydentää voimassa olevaa maakuntakaavaa 2040. Vaihemaakuntakaavan sisältö määritetään tarkemmin maankäyttö- ja rakennuslain 63 §:n mukaisessa osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa, jokaasetetaan julkisesti nähtäville mielipiteiden ilmaisua ja lausuntojen antamista varten. Kanta-Hämeen maakuntakaavan 2040…

  • Elinvoimakatsaus: Väestö on vähentynyt alkuvuonna maahanmuutosta huolimatta

    Maahanmuutto on edelleen runsasta, mutta viime vuoden kaltaiset ennätyslukemat ovat takana. Kanta-Hämeen väkiluku laski helmikuun lopussa 169 473 asukkaaseen. Kuukaudessa väestö on vähentynyt 65 henkilöllä. Kanta-Hämeessä syntyi 89 lasta ja kuoli 170 henkilöä, joten luonnollinen väestönkehitys oli jälleen runsaasti miinuksella. Maan sisäinen muuttoliike oli myös Kanta-Hämeelle heikohko, sillä maakunnasta muutti 62 henkilöä enemmän kuin tänne muutti.…

  • Into piukeena-blogi: Laadukas ja vaikuttava kehittämishanke vahvistaa maakunnan elinvoimaa

    Hämeen liiton elinvoimablogi Sebastian Hovi Hämeen liiton aluekehitysasiantuntija Me Hämeen liitossa olemme poikkeuksellisen kiitollisessa asemassa, kun saamme jakaa kehittämisrahaa hankkeisiin, joilla vahvistetaan maakuntamme elinvoimaisuutta. Meidän on tunnettava tarkasti maakuntamme piirteet, tilannekuva sekä tulevaisuuden kehitystarpeet, jotta osaamme kohdistaa varoja oikeisiin kohteisiin. Suuri tavoitteemme on saada liikkeelle mahdollisimman paljon laadukkaita hankkeita Kanta-Hämeen kannalta keskeisille teema-aloille. Olemme myös…

  • Kanta-Hämeen luontokohteita saavutettaviksi ja Riihimäen veturitallien kehittämistä – kahdelle hankkeelle rahoitusta

    Hämeen maakuntahallitus myönsi kahdelle hankkeelle Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen AKKE-rahoitusta. Hankkeilla toteutetaan Kestävän kasvun Häme -maakuntaohjelman ja älykkään erikoistumisen strategian tavoitteita sekä tuetaan alueellista tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa. Hämeen virkistysalueyhdistyksen vetämä Löydä luonto – Kanta-Hämeen luontokohteet saavutettaviksi -hanke on koko maakunnan kattava luontomatkailun ja luonnon virkistyskäytön edistämisen hanke. Työssä lähdetään edistämään luontokohteiden ja…

  • Into piukeena-blogi: Mistä tulet ja minne menet?

    Hämeen liiton elinvoimablogi Juha Haukka Hämeen Yrittäjien toimitusjohtaja (30.4.2024 saakka) Amerikkaa vääntävä asiantuntija kysyi mistä tulen. Sanoin, että Suomesta, pohjoisesta Euroopasta. Hän tiesi Helsingin nimeltä. Kerroin, että juuri sillä seudulla asun, Suomen ainoan metropolialueen reunalla. Eurooppalaiselle kysyjälle vastaukseni kotipaikasta tarkentuu; silloin olen kotoisin Hämeenlinnasta, Helsingin metropolialueen ja Skandinavian suurimman sisämaakaupungin, Tampereen, puolivälissä. Ja tiedän vastaukseni…

  • Hämeen maakuntahallitus tiukkana: Kanta- ja Päijät-Hämeeseen on saatava oma elinvoimakeskus

    Käynnissä oleva valtion aluehallintouudistus tarkoittaa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY) ja aluehallintovirastojen (AVI) tehtävien uudelleen järjestämistä. Esityksen mukaan uudet elinvoimakeskukset muodostettaisiin nykyisten ELY-keskuspalvelujen pohjalta, mikä tarkoittaisi Kanta- ja Päijät-Hämeelle kuulumista Uudenmaan suuralueeseen. Hämeen maakuntahallitus otti asiaan tiukasti kantaa. Hämeen maakuntahallituksen ensisijainen tavoite on saada Kanta- ja Päijät-Hämeeseen oma elinvoimakeskus. Maakuntahallitus ei näe ehdotettua Uudenmaan, Kanta-…

  • EAKR-haku on auki 31.1.–1.3.2024

    Etelä-Suomen Uudistuva ja osaava Suomi-ohjelman koordinaatioon kuuluvat maakuntien liitot ovat avanneet neljännen EAKR-haun ajalle 30.1.–1.3.2024. Kanta-Hämeessä Hämeen liiton myöntövaltuudesta hankkeita rahoitetaan tässä haussa enintään noin 3,1 miljoonalla eurolla. Välittävänä toimielimenä ja koordinoivana liittona toimii Uudenmaan liitto ja Kanta-Hämeessä käsittelevänä liittona Hämeen liitto, joka valitsee rahoitettavat hankkeet. Haussa haetaan Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 EU:n alue-…

  • Kanta-Hämeen pyöräliikenteen tavoiteverkosta tehty raportti on julkaistu

    Kanta-Hämeen pyöräliikenteen tavoiteverkko muodostaa kokonaisnäkemyksen maakunnan keskeisestä pyöräliikenteen verkostosta. Sen tarkoituksena on tarjota sujuvat, laadukkaat ja katkeamattomat pyöräilyreitit keskeisimpien toimintojen välillä kuntarajoista riippumatta. Maakunnallinen pyöräliikenneverkko kytkee kaupunki-, kunta- ja aluekeskukset sekä niiden sisäiset pyöräliikenneyhteydet tosiinsa. Sen tavoitteena on vastata työmatkapyöräilyn, kuntoliikkumisen sekä pyörämatkailun kasvuun ja lisätä pyöräliikennemäärien kasvua. Sähköpyöräilyn suosion kasvu mahdollistaa jo nykyään aiempaa…